Patienten hade besvär med en tand som dels hade drabbats av karies, dels inte brutit fram genom tandköttet fullt ut. Därför opererades hen av en specialisttandläkare i Nyköping. Direkt efter operationen tycktes allt ha gått som det skulle, men fem dagar senare kommer patienten tillbaka för ett akutbesök hos allmäntandläkare på grund av värk, svullnad och svårigheter att gapa. Dagen efter kontaktas patienten på telefon. Hen säger då att det fortfarande gör lika ont och är lika svullet.
Två dagar senare hör tandläkarstationen återigen av sig, men då blir det patientens partner som får stå för samtalet eftersom patienten själv har fått svårt att prata. Patienten rekommenderas att akut besöka Nyköpings lasarett. Därifrån överförs hen till Mälarsjukhuset i Eskilstuna och blir inlagd. Under sex dagar behandlas patienten med lugnande medel och får andningshjälp genom en tub i näsan.
Operationen genomfördes i mitten av november och patienten har fortfarande kontakt med både Mälarsjukhuset och den aktuella allmäntandläkaren. Anmälan till Inspektionen för vård och omsorg gäller en allvarlig vårdskada, alternativt något som skulle ha kunnat medföra en allvarlig vårdskada.