Teater som väcker frågor

Får man döda en annan människa bara för att man tror att han vill ont? Kan man lita på någon annans godhet? I Bertolt Brechts pjäs Regeln och undantaget ställs svåra moraliska frågor. Nu ska Teater Sörmland spela pjäsen för tonåringar och hoppas väcka deras debattlusta.

Övrigt2002-02-26 23:42
Teater Sörmlands Rino Brezina och Ewa Westin har drömt om att sätta upp Brechts Regeln och undantaget ända sedan de båda två läste texten i mitten av 70-talet.
Och nu, när föreställningen äntligen blir av, har verkligheten än en gång hunnit ikapp Brechts pjäs som ursprungligen skrevs 1930.
Med domarna efter Göteborgskravallerna och västvärldens reaktioner på terrorattackerna i USA blev pjäsen chockerande aktuell, säger Ewa Westin.
De båda regissörerna beskriver Regeln och undantaget som en sinnrikt konstruerad kriminalhistoria med moralisk botten. En köpman dödar sin bärare, eftersom han tror att bäraren tänkt mörda honom.
I rättegången som följer diskuteras om inte köpmannen hade rätt i sin ängslan. Han hade ju behandlat bäraren så illa att han inte kunde vänta sig annat än hat från honom. Ska han straffas för att han valde att tro på regeln (en illa behandlad bärare beter sig ont) istället för undantaget (även en illa behandlad bärare kan göra goda gärningar)?
Pjäsen blir en domstolsförhandling där även publiken får möjlighet att rösta. Och så här en knapp vecka före premiären är inte Ewa Westin och Rino Brezina säkra på hur publikens röster kommer att falla.
Ingen är helt igenom ond eller god i pjäsen. Köpmannen är visserligen kapitalismen personifierad, men hans paranoia och rädsla är begriplig. Han känner sig verkligen utsatt. Det gör att domen inte blir alldeles självklar, säger Ewa Westin.
Teater Sörmland hoppas att Regeln och undantaget ska kunna leda till många spännande diskussioner i klassrummen.
De moraliska frågorna i Brechts pjäs är jätteintressanta och i dag är ju väldigt många ungdomar intresserade av politiska frågor och kampen mot etablissemanget, säger Rino Brezina.
Båda två uppskattar att teatern och filmen tagit ett rejält kliv bort från 90-talets fascination för familjen och den lilla världens problem.
Under 1990-talet var det ju alldeles omöjligt att spela Brecht. En pjäs som Regeln och undantaget låg längst ner i byrålådan och skramlade medan alla satte upp familjedramer av Lars Norén, säger Rino Brezina.
Han är också glad åt att få experimentera med en del av de Verfremdungseffekter som Brecht själv använde för att bryta publikens inlevelse och tvinga dem att tänka efter. I Teater Sörmlands Regeln och undantaget får skådespelarna bland annat kliva ut ur handlingen och brista ut i sång.
Vår spelstil är ju egentligen sprungen ur 70-talets brechtianska teater, men det har aldrig blivit av att vi spelat något av Brecht tidigare.
Teater Sörmland gör Regeln och undantaget i två olika versioner. Vuxenpubliken får sitta i fåtöljerna på Nyköpings Teater och se den drygt timslånga föreställningen, men när pjäsen åker ut på skolturné spelas den i gympasalar och den unga högstadie- och gymnasiepubliken placeras runt omkring scenen för maximal närvarokänsla.
Jag hoppas verkligen att pjäsen kan bli en bra grogrund för moraliska och politiska diskussioner bland eleverna. Det är lätt att känna igen vår samtid i texten, men ungdomarna kan säkert hitta mycket från sin egen vardag också, säger Rino Brezina.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!