Teater Sörmland gör ung musikal för vår tid
Nyköpings gamla auktionskammare har förvandlats till aktions-kammare. Aktion som i teater och dramatik, alltså. Teater Sörmland har gjort om källarvåningens 280 kvadratmeter till en enda stor teaterlokal. Nästa lördag har de premiär på hiphop-musikalen Utflykten.
kammaren har förvandlats till teaterhus, med kontor högst upp och en enorm teaterlokal i källaren.
Mellanvåningen ska bli ungdomscafé. Det blir Propellerteatern som driver verksamhet där tre kvällar i veckan, berättar Teater Sörmlands Rino Brezina.
Han är glad över att ha flyttat mitt in i Nyköpings kulturstråk, och är särskilt entusiastisk över den stora källaren och dess möjligheter som teaterscen.
Vi ska framför allt använda lokalen till repetitioner, men kommer också att spela en hel del teater här. Det är lite rå fabrikslokal över stämningen. Det passar väldigt bra för Utflykten.
Willy Russells musikal Utflykten har länge funnits på Teater Sörmlands lista över intressanta pjäser och handlar om en skolutflykt med en klass struliga elever. Nu ska den spelas för sörrländska högstadieklasser.
Utflykten skrevs 1976, men känns verkligen som en pjäs för vår tid. Och ännu mer aktuell har den blivit nu när politikerna vill dra in pengarna till IV-programmet och stoppa in de eleverna i vanliga klasser. Vår pjäs blir ett inlägg i den debatten och vi känner att vi hamnade väldigt rätt i tiden, säger Rino Brezina.
Själv spelar Rino en oförstående lärare av den gamla stammen som tror att disciplin är lösningen på alla problem.
Läraren är den som gör den längsta resan av dem alla. Plötsligt ser han att det finns människor bakom ungdomarnas attityder.
För att dagens högstadieelever ska känna att pjäsen handlar om deras tid har Teater Sörmland valt att specialbeställa musik av den tjeckiske kompositören Dan Fikejz. Hiphoparen Eminem har varit den musikaliska förebilden.
Vi har fått en helt annan syn på hiphip sedan vi började jobba med den här föreställningen. Det är faktiskt den enda moderna msuik som är riktigt politisk, säger Ewa Westin som tillsammans med Rino regisserar Utflykten.
Utflykten är en ovanligt stor produktion, med tolv skådespelare. På scen finns hela Teater Sörmlands fasta ensembe, men också ett antal andra bekanta ansikten. Göran Gillinger är tillbaks i Nyköping efter sina år på Teaterhögskolan och Anna Bromee är för första gången med i en av gruppens uppsättningar.
Det här var från början tänkt som en liten föreställning, men istället blev den väldigt stor. Ekonomiskt klarar vi av det genom att göra 30 föreställningar under en väldigt kort tid. Vi spelar bara en månad och det betyder att lönekostnaderna inte blir så stora, säger Rino Brezina.
Efter Utflykten väntar sommarens Gästabudsspel och sedan är det dags för höstens skolpjäs som blir Beppe Wolgers Dunderklumpen. Teater Sörmland ska göra om den gamla 70-talsfilmen till ett vandringsdrama med skådespelare och dockor.
Dunderklumpen är en fantastisk historia med underbara figurer. Har man sett den är man ohjälpligt förälskad i åtminstone någon av dem, säger Ewa Westin.
Låg- och mellanstadiepubliken kommer att få flytta sig runt bland de olika miljöerna i pjäsen, en teatermodell som kräver rejält med utrymme och som är möjlig just för att Teater Sörmland nu fått tillgång till sitt nya stora teaterhus.
År 2005 däremot kommer man framförallt att hålla till på Nyköpings Teater. Nästa år fyller nämligen Teater Sörmland 30 år och det firar man genom att göra tre olika scenversioner av Nyköpings Gästabud, en för varje skolstadium.
Det blir en lite ytligare och enklare berättelse för de yngsta och sedan gör vi den blodigare ju äldre de blir, säger Rino och flinar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!