Tidningar måste våga lyssna på sina läsare
Dagstidningarna måste lyssna mer på sina läsare. Det säger den amerikanska massmediagurun Edward D. Miller. Just nu är han på besök på Södermanlands Nyheter i Nyköping för att tala om tidningarnas betydelse för den lokala demokratin.
Det menar i alla fall Edward D. Miller, amerikansk massmediakonsult som numera ägnar mycket åt sin tid åt att arbeta med svenska dagstidningar.
Miller är en ivrig förespråkare för den sorts journalistisk som utgår från läsarnas behov, frågor och värderingar. Rörelsen kallas medborgarjournalistik och har vuxit sig stark i USA de senaste tio åren, men först på senare år börjat märkas i svenska tidningar.
_ Tidningarna måste hjälpa människor att förstå hur samhället fungerar och visa möjliga lösningar på deras problem, säger Edward D. Miller.
Han går till och med så långt att han talar om att dagstidningarna ska fostra läsarna till aktiva medborgare.
_ Tidningar måste göra allt som står i deras makt för att få folk delaktiga i samhällslivet. Det är viktigt för demokratin, men det handlar också om tidningarnas överlevnad. Människor som inte är engagerade i sitt samhälle läser inte heller tidningar.
Edward D. Miller återkommer gång på gång till ordet "engagemang". Tidningarna ska engagera läsarna, men måste också förändrar sin egen syn på läsarna och ta dem på allvar.
Ett exempel är faktiskt Södermanlands Nyheter som inför valet låter läsarna vara med och välja ut de viktigaste politiska frågorna för vår region. Ett bra exempel på medborgarjournalistisk, tycker Edward D. Miller.
_ Södermanlands Nyheter är en god bit på väg när det gäller att göra en tidning för läsarna. Många dagstidningar säger att de gillar idéerna bakom medborgarjournalistisk, men de är inte särskilt bra på att genomföra dem i praktiken.
Medborgarjournalistiken tog sina första trevande steg i början av 90- talet på de amerikanska dagstidningarna The Witchita Eagle i Kansas och The Charlotte Observer i North Carolina.
_ Det började efter ett val. Journalisterna kände sig frustrerade efter att ha lagt ner massor med arbete på valbevakningen och upptäckt att politikerna inte brydde sig ett dugg om medborgarnas frågor och funderingar. Medborgarna å sin sida brydde sig varken om att läsa tidningar eller rösta.
Journalisterna bestämde man sig för att stärka banden mellan medborgarna och samhällslivet. Idéerna slog väl ut och under 90-talet testades de på många amerikanska dagstidningar.
I Sverige har Edward D. Miller bland annat arbetat med Svenska Dagbladets profil och på måndagen besökte han Södermanlands Nyheter för att tala om tidningens roll i den lokala demokratin.
_ Det allra viktigaste är att dagstidningen vågar använda sig av läsarna och fråga dem till råds om vad de tycker är viktigt eller oroar sig för.
Särskilt betydelsefullt är det här i valrörelsen, konstaterar Edward D. Miller. Det är inte politikerna som ska avgöra vilka frågor som är viktigast för människor. Det ska människorna själva få göra. Och då behöver de dagstidningarnas hjälp för att få fram sina politiska frågor i ljuset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!