Det är Sanda Krubegovic som ligger bakom modellprojektet. Det som var speciellt med årets byggprojekt var att eleverna skulle använda sig av pneumatiksatser, alltså lyfta och sänka broarna med hjälp av luft. Det var inte helt lätt tyckte flera i klassen, men till slut kom de på hur de skulle göra.
– Man var tvungen att komma på hur luften gick i i rören, värma dem med varmt vatten så man kunde böja dem, men till slut gick det, säger Albin Andersson.
Klass 8B var indelad i grupper där man byggde olika modeller. Linus Bingman, Alexander Holgersson, Hanna Blom och Alwa Bernehjält var en grupp, de byggde en bro som var en blandning av en balkbro och hängbro, med dubbelpneumatik. Deras bro gick att sänka och höja på en sida i taget.
Bygget av bron gick inte helt smärtfritt för gruppen. Bland annat använde de för lite lim och fick riva hela bron, trots det hann de med allt som de ville och när den väl var färdigbyggd var gruppen nöjd med slutresultatet.
– Vi fick ta sönder bron helt och hållet en gång, vi hade gjort lite fel, så det var bara göra om och göra rätt. Men vi är nöjda med hur det blev, säger Linus och de andra håller med.
Under tiden som eleverna byggde broarna fick de förhålla sig till en fiktiv budget, loggbok och skriva upp vilka slutsatser man kom fram till.
– VI hade 30 miljoner att förhålla sig till och så fick vi skriva om det var kul, om det var svårt eller lätt, hur samarbetet fungerade, säger Rebecka Rydholm.
Vad tyckte ni om modellbyggandet? (allmän fråga till klassen)
– Det var kul, säger eleverna i klassen och nickar.
Sanda Kurbegovic var väldigt stolt över eleverna och tyckte de hade gjort ett väldigt bra arbete.
– Det har varit härligt och förfärligt på samma gång, jättemycket att städa efter lektionerna men de eleverna har varit så duktiga, säger hon.