Skolinspektionen genomför sedan 2009 så kallade omrättningar av nationella prov. Syftet är att främja en likvärdig bedömning av proven på skol- och huvudmannanivå. Skolinspektionens bedömning är en andra bedömning - den ses inte som mer rätt än lärarens bedömning och kan därför heller inte ändra resultatet.
Skolinspektionen begärde under 2017 in proven i svenska och svenska som andraspråk från Tomtaklintskolan. Av resultaten framgår att Skolinspektionen gjorde samma bedömning i 89 procent av de 94 delproven. Inte i ett enda fall hade skolans lärare bedömt resultatet högre.
I elva procent, eller tio prov, gjorde skolenhetens personal en betydligt lägre bedömning än ombedömaren. "Betydligt lägre" betyder i sammanhanget att läraren bedömt provet minst två betygssteg under myndighetens bedömning. Tomtaklintskolans resultat skiljer sig därmed en del från det nationella genomsnittet.
Skolinspektionens rapport visar också att skolan inte avidentifierar elevernas namn i rättningen, något som allt fler skolor har infört för att höja likvärdigheten i bedömningen.
SN har försökt komma i kontakt med utbildningsförvaltningen för en kommentar.