– Det är helt uppenbart att träd fallit ner över spåret och det är inte första gången, säger Matthias Pfeil, utredare och analytiker på Region Sörmlands kollektivtrafikenhet.
Cirka 90 passagerare satt fast i det tåg som officiellt drabbades av elfel i höjd med Sjösa under tisdagen. Det tog fem timmar innan resenärerna kunde evakueras och ta sig vidare till Stockholm med buss.
– I det här fallet är tisdagens förseningar inte SJ:s fel, utan Trafikverkets. Det har hänt för ofta senaste tiden att träd faller ned på kontaktledningarna och orsakar elfel, säger Matthias Pfeil.
Trafikverket bekräftar att det är problem med träd på flera ställen längs Nyköpingbanan. Det handlar alltså om träd som står för nära de kontaktledningar som förser tågen med elektricitet. Snötyngda träd leder ofta till kontaktledningshaveri, och skulle alltså kunna avvärjas om träden avverkades.
– Nyköpingsbanan är inte prioriterad i Trafikverkets trädsäkringsprojekt som pågår längs de större tågbanorna. Men vi har lyckats omfördela resurser och redan nästa vecka kommer ett extrainsatt arbetslag börja ta bort träd längs spåret mellan Lästringe och Vagnhärad, säger Thomas Pihl, kommunikationsansvarig på Trafikverket.
Trafikverket ansvarar för underhållet på det svenska järnvägnätet som består av över tusen mil järnväg. Signalfel, spårfel och kontaktledningshaverier har de senaste åren blivit vardagsmat för svenska tågresenärer och enligt färsk statisktik var förra förseningarna under 2018 de värsta sedan 2010, och huvudanledningen är eftersatt underhåll.
Den kritik som framfördes mot Trafikverket från både SJ och Region Sörmland gällande bristande information under tisdagen, tycker Thomas Pihl däremot är missvisande.
– Tåget med avgångstid från Nyköping 07.19 avgick i tid från Norrköping. När det tåget fick information om elfelet stannade tåget i Kolmården och inväntade information från SJ. Det är SJ som beslutar hur de vill göra med sin trafik. Klockan 07.55 fick vi information från SJ att de beslutat att ställa in tåget och 07.58 lade vi ut den informationen. Hur och när de sätter in bussar, är inte heller vårt ansvar.