Tragedin kan tvinga fram ombyggnad

Svanstabanan i Nyköping byggdes 1984. Det var då den första banan med ett skyddsstängsel runtomkring. Nu kanske det måste till nya förändringar med tanke på de två svåra olyckor, som inträffat den senaste tiden.

Övrigt2007-06-08 17:14
Men man kan inte göra speedwayen hundra procentig säker. Det är en sådan sport, säger Griparnas ordförande Rolf Wallin, som tycker att de gamla gummimadrasserna för staketen var den optimala lösningen.
Att sätta in luftstaket tror han inte så mycket på. Dels så kostar det så pass mycket, dels hade den senaste tidens olyckor inte kunnat förhindras med hjälp av dem.
Smedarnas Robin Johansson körde in i en depågrind, medan Kenny Olsson träffade en stolpe på raksträckan.
Dessutom suger luftstaketen tag i förarna så det kan bli väldigt abrupta stopp. Man voltar för det mesta, eller slungas ut, säger Wallin.
Vad ska man då göra för att få sporten säkrare?
Jag vet inte, säger Rolf Wallin. I Wimbledon försökte de göra som du förslog, att flytta starten längre bak, men det var bara ett tag. Sen körde de som vanligt igen. Det kanske är bättre att lägga starten längre fram så att det inte blir så höga hastigheter in i första kurvan.
Det var i det åttonde heatet i det allsvenska mötet mellan Vargarna och Valsarna som tragedin slog till. Vargarnas Kenny Olsson tog starten, gick först ut genom den första kurvan och slidade ut på ytterspår. Två andra förare, däribland Griparnas tidigare lagmedlem Robert Johansson, körde upp jämsides. Robert, som numera kör för Norrköpingslaget, hamnade i innerspår, medan Valsförare var i mitten.
Det var tight speedway, förklarar Robert som befinner sig på jobbet under fredagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om