Trängselskatt drabbar även sörmlänningar
Den trängselskatt som på försök ska införas i Stockholm från början av 2006 och sju månader framåt är ogenomtänkt på flera sätt, säger Anette Rogers, Östsvenska handelskammarens regionchef i Sörmland.
Systemet med betalstationer, som är det normala i Europa, hade varit enklare.
Det här sättet att betala kommer mest att drabba sörmlänningar och andra bilister, företagare och privatpersoner, som inte kör i Stockholm dagligen, menar Anette Rogers. Stockholmsbilister lär skaffa sig en så kallad transponder en sändare som identifierar fordonet !q som knyts till ett autogiro för att betala den nya skatten.
Det finns också en rad andra tveksamheter i upplägget med trängselskatt, anser Anette Rogers, och pekar på att bland annat motorcyklar och utlandsregistrerade fordon är undantagna från trängselskatten. Den som har tjänstebil får den märkliga effekten att trängselskatten blir en skattepliktig förmån, tillägger hon.
Dessutom är det så, i detta Sverige som vill ha tillväxt och nya entreprenörer, att trängselskatten inte är avdragsgill för företagare, säger Anette Rogers.
Nej, trängselskatten är absolut inte företagarvänlig.
Anette Rogers menar att det är felsatsade pengar att lägga närmare fyra miljarder kronor på försöket med trängselskatt, i stället för att satsa på en ordentligt dimensionerad ringled runt Stockholm. Förståelsen för att betala vägtull för att köra på en sådan ringled hade varit betydligt större än för den trängselskatt som snart blir verklighet i Stockholm, konstaterar hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!