Trasig fälg förstörde Patric Carlssons helg

Patric Carlsson hängde med ganska bra på de tre första sträckorna den första dagen. När det började kännas riktigt bra på söndagens första sträcka då tog det stopp. En sten smulade sönder fälgen och Nyköpingskillen tvingades bryta årets första SM-rally.

Övrigt2004-01-04 20:41
Förra året bröt Patric Carlsson och Leif Fredriksson de två första SM-tävlingarna i grupp N4.
Årets säsong skulle bli något av en revansch i den nya bilen, en Mitsubishi Lancer Evolution 7 från 2001.
Den här gången var det i alla fall inga maskinproblem som gjorde att paret tvingades bryta och Patric Carlsson var vid ganska gott mod efteråt.
Klart att det kändes snopet. Det hade faktiskt känts riktigt bra på den första sträckan när smällen kom. Men bilen fungerade så pass bra att det känns som att det här kan bli riktigt bra i framtiden. Vi ska finputsa lite på väghållningen bara.

SM-serien avgörs över sex deltävlingar och man får räkna bort sitt sämsta resultat så det behöver inte fara någon fara på taket.
Nej, man får försöka tänka så. Men marginalerna har förstås krympt lite nu.
Patric och hans team var inte helt klara med bilen förrän halvtre på lördagsmorgonen. Någon testkörning hanns inte med, det var bara att kasta sig rätt in i SM-hetluften i Bergslagsrallyt i Hällefors.

Efter lördagskvällens tre första sträckor låg Carlsson femma i N4-klassen, bakom favorittippade trion Kenneth Bäcklund, Stig-Olof Walfridsson och Oscar Svedlund.
Vi hade lite otur på sträcka tre och tappade tid. Vi kom i kapp WRC-föraren Andreas Eriksson som hade problem med sin bil. Vi fick ligga i snöröken ett ganska bra tag innan vi kunde ta oss förbi.
Marginalerna var små och inför söndagens avslutande fyra sträckor hade SMK Nyköpingföraren chans på en pallplats.
Men vi kom lite långt ut och sladdade på en sten som låg gömd i plogvallen. Vi var aldrig av vägen men det blev bara mos av fälg och hjul. Vi snurrade något varv och blev stående på tvären och kom inte loss. Vi fick gå ut och varna bilarna som kom bakom. Vi fick dit reservhjulet och kunde ta oss i mål men hjulet pekade åt fanders och det fanns inga bromsar eller någonting.
Klassen vanns av Bäcklund före Walfridsson och Svedlund, alla tre kör Mitsubishi. Totalt segrade Mats Thorzselius före Mats Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om