Trosa bygger mest i Mälardalen
Trosa växer så det knakar och åtskilliga fler byggen blir det. Kommunen räknar med 875 nya bostäder inom de närmaste fem åren.När huvudstaden växer spiller det över även på kommunerna utanför storstadsregionen.
Trosa placerade sig i toppen av listan. Där är antalet planerade bostäder per tusen invånare de närmaste fem åren nästan dubbelt så många som i Håbo kommun som kommer tvåa.
En alltför optimistisk bedömning?
Nej, det handlar givetvis om en grov uppskattning. Men vi var mycket seriösa när vi tog fram siffrorna, säger samhällsbyggnadschefen Björn Wieslander.
För Trosa kommuns del handlar det om sammanlagt 875 bostäder 450 lägenheter i flerfamiljshus och 425 småhus.
Visst finns det en osäkerhet i siffrorna. Försäljningen av husen på Skärgårdsängen går trögt. Det är ännu oklart när kommunala bostadsbolaget Trobo kan komma i gång med tredje etappen av hyreshusen på Teologen.
En del andra projekt kan fördröjas av grannar som överklagar. Att Skanska tvingas flytta sitt Bo Klok-projekt från Mölnaängen till Fänsåker kan medföra en viss försening.
Men i stort sett håller uppskattningen, menar Wieslander.
Vi har räknat in samtliga tre etapper på Teologen. Däremot inte Solbergaområdet.
Det senare är ett jätteprojekt som ännu befinner sig i sin linda. Det handlar om en helt ny förort till Vagnhärad med kanske upp till 600 lägenheter. Bygget genomförs troligen i sju eller åtta etapper.
Enligt den översiktsplan som antogs av fullmäktige 2001 ska Trosa kommun växa med mellan 2 000 och 3 000 invånare fram till 2010. En stor del av ökningen lär komma i Vagnhärad. Solberga är nyckeln till om det ska lyckas.
Det fina är att området inte påverkas av Ostlänken oavsett vilken dragning den får, säger kommunchefen Johan Sandlund.
Järnvägen är en förutsättning för kommunens framtida expansion, menar Sandlund.
Likaså att övriga kommunikationer och annan samhällsservice byggs ut. Både primärvården och kollektivtrafiken får mycket kritik redan nu.
Sandlund håller med om att en utbyggnad måste ske även på dessa områden. Men han är optimist.
Kommunen är delägare i Länstrafiken och vi för en ständig dialog med landstinget, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!