Trosa flygklubb satsar på säkerhet

Visst är det säkert att flyga, men det kan göras säkrare. Trosa flygklubb deltar i ett projekt som ska minska antalet haverier.

Övrigt2001-11-09 22:39
Att färdas är farligt oavsett hur. Att flyga är det säkraste sättet. Fast det här med statistik är knepigt. Det är trafikflyget som ger de goda siffrorna.
Att åka med privatflygplan är statistiskt sett ungefär lika farligt som att köra motorcykel. Men det skiljer även inom småflyget. Att flyga i klubbregi är till exempel säkrare än att hyra en maskin privat.
Ändå sker olyckor. I Trosa också, även om flygklubben sluppit personskador.
Vi har inte ens spräckt en nagel sedan vi började för tolv år sedan, säger klubbens ordförande Anders Wadström.
Fast det är med flygning som med bilkörning. Riskerna är störst bland de förare som börjat känna sig säkra och överskattar sin förmåga. Det är där flygsäkerhetsprojektet kommer in i bilden. Alf Clason håller i det tillsammans med Torbjörn Hansson.
Alf är en erfaren pilot med 15 000 timmar i loggboken. Han började i flygvapnet. Sedan blev det 30 år i SAS.
Projektet genomförs av alla landets 200 flygklubbar i samarbete med bland annat luftfartsverket. Målet är att antalet haverier ska halveras till år 2008, säger han.
Egentligen handlar det om att fräscha upp kunskaperna från certifikatutbildningen. En pilot måste visserligen med jämna mellanrum genomgå läkarkontroller och kontrollflygningar, men projektet kommer som lök på laxen.
Fast det handlar inte bara om kunskaper utan om attityder också. Den som tror han är Biggles börjar bli farlig. Den som avstår från att flyga när vädret är marginellt ska ha beröm och inte gliringar.
Vi genomför kursen ungefär som en studiecirkel. Det är bra. Man lär sig minst lika mycket av diskussioner med kompisarna som av studiematerialet.
Av Trosas 35 aktiva piloter har de flesta redan genomgått kursen. De resterande ska fångas upp i nästa vända. Men klubben nöjer sig inte med Luftfartsverkets projekt.
Den har egna regler också. Alla som blivit lite rostiga måste göra en kontrollflygning. Detsamma gäller nya medlemmar, oavsett flygtid.
Vi har restriktioner mot att flyga lågt över stan och över ridklubben när de har tävlingar där till exempel. Var gränserna går syns bäst från luften, säger Anders Wadström.
Och Alf Clason, som har erfarenhet av professionellt flygande både civilt och militärt, vad tycker han om amatörerna i flygklubben?
Det är ingen tvekan om att säkerhetsarbetet i Trosa flygklubb ligger på en hög nivå, säger han.

Jonas Björnstam
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om