Just nu, medan bygget pågår, kan bara en personbil åt gången passera. Den som kommer från Västerljung har väjningsplikt gentemot den som kommer från Trosa.
Framöver ska två bilar – i sakta mak – kunna glida förbi varandra. Men när bussen stannar till för att släppa av eller på passagerare blir det till att stanna och vänta för den som kommer i bil.
– Det är inte så många gånger per dag som bussen stannar till här, trots allt. Men i och med att vägen smalnas av säkrar vi upp trafiksituationen på så sätt att de boende vid Västra Fän kan ta sig över vägen på ett relativt tryggt sätt. Det blir också tryggare att gå på och av bussen, säger Stig Tördahl, teknisk chef i Trosa kommun.
Platsen kommer enligt honom att bli snyggare tack vare ny asfalt, stenläggning och upphöjning av själva busshållplatsen.
Det hela är en del av en samlad satsning på det som kommunen kallar Trosas "entréer": Trosaporten fick som bekant en rondell 2012 och under hösten har ny asfalt lagts på Ådavägen och Högbergsgatan.
I Vagnhärad har Stationsvägen fått ny växtlighet i refugerna och busstorget är sedan 2010 fräschare än tidigare.
Den, av vissa starkt kritiserade, pågående upprustningen av Vagnhärads torg kan också ses som en del av projektet, menar Stig Tördahl. På Gnestavägen gäller samma upplägg som på Västerljungsvägen, det vill säga att bilisterna måste ge sig till tåls när bussen står stilla.
– Det ska för det första bli mer trafiksäkert, och för det andra upplevas som mer estetiskt tilltalande. Entréerna ska upplevas som nedlugnande punkter. När man kommer in i stadsmiljö måste man lugna ner sig, det är det vi vill signalera, säger Stig Tördahl.