Trosas skolor får beröm

Tyck till om skolan sa Trosa kommun. Nu har elevernas föräldrar gjort det. Skolan får mer än godkänt.

Övrigt2001-11-29 23:43
Hur tycker föräldrarna i Trosa kommun att skola och barnomsorg fungerar? Det ville kommunens skolansvariga ta reda på. Hur göra det? Ett sätt är att skicka ut en enkät till samtliga föräldrar. I våras skickades enkäten ut och nu är den sammanställd. Resultatet är positivt. I genomsnitt får skola och barnomsorg ett bra betyg.
I enkäten finns frågor av vitt skilda slag. De gäller bland annat, maten, lokalerna, personalens kompetens, personaltätheten och klassernas storlek. Oavsett om barnen går i förskola eller i högstadiet är föräldrarna överens om en sak. Det viktigaste för barnen är att de känner sig trygga. Föräldrarna verka tycka att barnen gör det. Tryggheten är i alla fall vad skolorna får högst betyg för.
Att känna trygghet är ju en grundförutsättning för skolan. Enkäten har en bra svarsfrekvens så nu ska vi glädjas över det som är bra och fundera över det som inte är bra, säger humanistiska nämndens ordförande, Lena Isoz (m).
Föräldrarna till elever i klasserna fyra till nio tycker det är viktigt att skolan kan behålla elevernas lust att lära. Ett område där föräldrarna nu inte är helt nöjda.
Jag tror att vi måste föra fram vikten av att gå i skolan på ett tidigt stadium. Varför ska jag räkna mig de här siffrorna, vad har jag för nytta av det här ämnet? Kan vi föra fram det och låta eleverna vara med och påverka så kanske vi ökar lusten att lära, säger Lena Isoz.
En del föräldrar har synpunkter på personaltätheten i skola och förskola. Något som Trosa kommun förändrat över de tre senaste åren. Det finns nu mer personal, enligt Lena Isoz.
Resursfrågan har jag hört nu i tio år. Jag tror vi måste våga ställa oss frågan hur vi kan arbeta på andra sätt, säger hon.
Enligt Lena Isoz satsar Trosa kommun mycket mer än många andra kommuner på skola och omsorg men ändå finns kommuner där kvaliteten upplevs som bättre än Trosas. Trots mindre anslag.
Det finns forskare som menar att om det blir för många vuxna i skolverksamheten får barnen svårt att relatera till dem. Det behöver inte bli bättre för att det blir fler vuxna i skolan. Det är inget likamedtecken mellan resurser och kvalitet, säger Lena Isoz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om