Trovärdigheten för s är körd i botten
Vid det här laget vet alla att mejlen med de lögnaktiga ryktena om Fredrik Reinfledt kom från det socialdemokratiska högkvarteret. Där påstods bland annat att moderatledaren har betalat ut svarta löner till hantverkare och köpt svart städhjälp från Lettland. Den skyldige tjänstemannen trädde sent i går eftermiddag fram och erkände sitt illdåd. Mats Lindström, som inte längre har något jobb att gå till, har bland annat ansvar för partiets opinionsundersökningar. Han är med andra ord inte vem som helst i det socialdemokratiska partiet.
För det socialdemokratiska partiet kan det knappast bli värre. Den person som har spridit vidriga och falska lögner om partiets politiska motståndare visade sig vara den man som har till uppgift att ansvara för opinionsbildningen!
Naturligtvis är också många socialdemokrater djupt upprörda. Det är för djävligt , sa energiminister Mona Sahlin, innan hon i går förmiddag skyndade in till det väntande partistyrelsemötet för att avhandla det mejl som har fått tobleroneliknande dimensioner.
Ingen i hög ansvarig ställning ville lämna ut namnet men alla hoppades på att den skyldige skulle träda fram. Ändå kan inte socialdemokraterna räkna med att saken är ur världen. Varför dröjde det så länge innnan partisekreterare Marita Ulvskog erkände att mejlen kom från det socialdemokratiska högkvarteret, trots att riksdagens säkerhetschef pekade ut Sveavägen 68 direkt? Hur sanningsenliga var Ulvskog och Göran Persson när de försäkrade att det inte handlade om en person centralt placerad i partiet, när Lindström tituleras partistyrelsefunktionär? Och vem tror längre att den här typen av kampanjer kan pågå i hjärtat av det socialdemokratiska partiet utan att det är sanktionerat eller upplevs som okey?
Chefredaktör Helle Klein skriver förmätet i sin blogg på Aftonbladet.se att lärdomen av denna pinsamma affär är vikten av att inte amerikanisera politiken. Sanning är att det socialdemokratiska partiet sedan början av 90-talet har lagt upp sina kampanjer med hjälp av amerikanska konsulter som går ut på att använda media maximalt. Man mäter och förstärker opinioner, utnyttjar nyheter lokalt och nationellt, allt för att manipulera opinionen. Det är i detta sammanhang som det inträffade måste ses. Socialdemokraternas trovärdighet är körd i botten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!