Tung trafik skadar huset
Det nyrenoverade huset vid Busstorget i Trosa spricker. Något måste göras åt den tunga trafiken, menar fastighetsägaren Rino Taborelli.
Rino Taborelli renoverade och byggde till sitt hus vid Busstorget för två år sedan. Ungefär samtidigt lades trafiken om på torget utanför.
Tidigare var gatan enkelriktad. Trafiken körde in vid torget och ut via Östra långgatan. Nu kör de tunga transporterna, främst till Ica och Systembolaget, ut samma väg de kommit in. Alltså två passager i stället för en utanför Taborellis hus.
För de boende längs Östra långgatan innebär det här en viss lättnad, även om många av dem fortfarande har synpunkter på trafiken. Men knappast för Taborelli.
Jag vill inte vara negativ. Att bussarna försvann innebar både mindre buller och bättre luft. Men den tunga trafiken passerar alldeles intill min fastighet, säger han.
Ett ytterligare irritationsmoment är att många kör fortare än tillåtna 30 kilometer i timmen.
När busstorget byggdes om föreslog Taborelli att trafiken skulle ledas in via en krokigare väg, förbi Konsum och arbetsförmedlingen. Accelerationssträckan skulle blir kortare och tvinga ner farten. Men så blev det alltså inte.
Taborelli tror inte att det
i första hand är vibrationer som åstadkommit sprickorna
i hans hus. Snarare får de tunga transporterna vägen att sjunka, vilket pressar upp marken under huset.
Självklart måste varutransporterna fungera, men jag ifrågasätter storleken på en del av dem. Posten levererar ibland paket med en jättelik Volvolastbil. Den är nästan lika hög som mitt hus. En budbil skulle fungera lika bra.
Någon patentmedicin på hur problemet ska lösas har han inte. Och han vill inte verka gnällig.
Det bästa vore om vi kunde komma fram till en gemensam lösning.
Therése Bjerketorp, teknisk ingenjör på tekniska kontoret och trafikansvarig i Trosa, är inne på samma linje. Inte heller hon vet hur ekvationen med den tunga trafiken ska lösas.
Men det är klart att vi kan ta en diskussion, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!