Tunnel kan ge smidigare pendlarresor
Svensk tågtrafiks mest ökända propp, getingmidjan i Stockholm påverkar tågtrafiken i stora delar av Sverige. På måndagen togs beslutet att bygga en sex kilometer lång tunnel med två nya järnvägsspår. För Gnestas pendlare kan det betyda smidigare resor.
För 7,5 miljarder får man en cirka sex kilometer lång tunnel under Stockholm plus två nya stationer.
Invigning är planerad om sex år. I tunneln löper en dubbelspårig järnväg som i huvudsak ska ta pendlare till och från huvudstaden.
Bygget avlastar den i dag ansträngda tågtrafiken i hela Mellansverige. För Gnestas del öppnar Citybanan nya möjligheter, snabba regionaltåg med avgång från Gnesta ska gå på banan.
Citybanan är mycket positiv för Gnesta. Det är en av förutsättningarna för en regionförstoring i Sörmland, säger kommunchef Sune Eriksson.
Citybanan blir viktig för regionaltåget Sörmlandspilen som går från Hallsberg igenom Sörmland via Gnesta vidare mot Södertälje och Stockholm. Tanken är att Gnesta ska få en ny tågstation där Sörmlandspilen ska stanna. Invigning för Gnestastationen är planerad till år 2007.
När Citybanan i Stockholm också är igång blir det riktigt bra förbindelser. Det blir inte lika trångt i tågtrafiken så färre tåg tvingas vänta. Det kommer att bli lättare att hitta bra tider när pendlarna vill åka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!