Under åtta års tid har Veronica Jäderlund pendlat till och från Gnesta men på senare tid har det blivit allt svårare på grund av allt fler inställda tågturer och förseningar. Veronica Jäderlund erkänner att hon var väldigt nöjd med MTR första månaden när tågbolaget just tagit över ansvaret.
– Då var jag lyrisk men det tog ju inte så lång tid innan man insåg att nu är det värre än någonsin tidigare, konstaterar Veronica Jäderlund.
Tidigare hade hon ett fast uppdrag i centrala Stockholm som PT-instruktör, där hon dagligen hade avtalade möten med kunder och klasser.
– Jag kan ju inte ha uppdrag och vara ständigt försenad, ibland uppåt två timmar. Det fungerar bara inte, säger Veronica som ändå menar att hon är priviligierad eftersom hon kunnat omdisponera sin tid och numera jobbar hemifrån Gnesta istället.
Hon har valt bort det dyrare regionaltåget men även bilen, eftersom det ändå skulle kosta i tid och pengar.
– Men visst har jag förlorat inkomster när jag förlorat ett så pass stadigt kunduppdrag däruppe. Och jag är ju inte ensam om att ha drabbats. Jag har bekanta som flyttat hit eftersom de sett pendlingsmöjligheterna men redan efter ett år lämnat Gnesta, när de insett att det går helt enkelt inte att pendla.
Efter förra veckan ständiga förseningar och inställda tågturer, i kombination med uteblivna ersättningsbussar, som enligt MTR orsakades av personalbrist, så har föreningen Gnestapendeln fått cirka 40 nya medlemmar, berättar dess ordförande Benny Åberg. Den 18 oktober ska föreningen möta representanter för SL-ledningen och Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
– Vi har inte bjudit in politikerna denna gång, som ju haft chansen under lång tid att agera, utan de som faktiskt kan göra något åt situationen, säger Benny Åberg, som själv är aktiv i Vänsterpartiet i kommunfullmäktige i Gnesta.
– Majoriteten har ju nästan hånat oss när vi tagit upp Gnestapendeln och den förvärrade trafiksituation. Ibland undrar man om det är ett sätt att helt enkelt lägga ner pendeln på sikt. Till slut tar de som kan bilen och då köps heller inga SL-kort vilket i slutet innebär slutet för pendeln, säger Benny Åberg.