Underkänt för mer än hälften av bilarna
Mer än hälften av alla bilar i Södermanland får underkänt hos besiktningen. En tredjedel måste tillbaka för efterkontroll.
Statistik från bilprovningen visar att 51 procent av den sörmländska personbilsparken får underkänt vid besiktningen. Johan Philipsson är platschef vid bilprovningen i Nyköping.
Det är ofta bromsar och lysen som är dåliga. Det är förvånande nog enkla saker som får anmärkningar. Sådant som kan fixas innan vi besiktar, säger han.
Södermanland ligger nästan exakt på riksgenomsnittet både vad gäller personbilar, lastbilar och bussar. Bästa län på personbilssidan är Norrbotten där bara 44 procent av bilarna underkänns. Johan Philipsson har en tänkbar förklaring till varför det är så.
De använder inte salt på vägarna i Norrland. Saltet gör att bilar rostar snabbare och dessutom fastnar det och förstör i bromssystemen.
En fjärdedel av fordonen som besiktas i Sörmland får en tvåa på bromsarna. Det betyder nästan alltid att det krävs en efterkontroll för att se att felet är åtgärdat.
Det är många fel som inte kräver en efterkontroll. Om det till exempel bara är ett trasigt bromsljus blir det en villkors-tvåa. Då räcker det att ägaren tar på sig ansvaret att laga det trasiga, han behöver inte komma tillbaka hit igen, säger Johan Philipsson.
SN åkte till bilprovningen i Nyköping för att se hur en besiktning går till. Det är onsdag eftermiddag och bilägare Helena Larsson är på plats för att besikta sin BMW, årsmodell 1989. Hon dricker bjudkaffe och tittar på när besiktningsmannen hissar upp bilen för att kontrollera underredet.
Det är min första bil, en pärla. Jag har haft den ett tag och den har gått fint hela tiden. Det är bra att man måste besikta bilen, jag är inte orolig att de ska hitta en massa fel, säger hon.
Johan Philipsson tillstyrker att bilden av besiktningen som något otrevligt är överdriven.
De flesta inser att det är för deras egen säkerhet som vi finns. Det är klart att man kan höra en suck ibland om vi hittar något fel men det är inget allvarligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!