Allspel, konserter, buskspel och dans. Schemat är som vanligt späckat när Elektron intas av Gnestastämman – en februaritradition som nu har 32 år på nacken, och som inte har för avsikt att ändra på ett vinnande koncept.
– Jag tror de som varit på våra tidigare stämmor kommer att känna igen sig, säger Karin Ericsson Back, en av Gnestastämmans arrangörer.
Runt 500 personer brukar besöka stämman varje år. De flesta sörmlänningar, några riktigt långväga. Att öka andelen ungdomar har varit ett uttalat mål från arrangörsgruppens sida, och det menar Karin Ericsson Back att man har lyckats med de senaste åren.
– Vi har jobbar hårt med att få till saker som lockar ungdomar. Förkvällen som vi har på fredagen är en sådan sak, och även Folkbandskampen, säger hon.
Folkbandskampen är en tävling som riktar sig till grupper där samtliga medlemmar är under 25 år. Uppdraget är enkelt: att omarrangera populära låtar så att det går att dansa folkdans till dem. Förra årets tema var bandet Queen, i år har man valt Melodifestivalen.
– Vi tyckte att det var en kul grej eftersom Melodifestivalen startar samtidigt, säger Karin Ericsson Back.
Stämmans stora dragplåster är annars Emma Reid och Ellika Frisell – en violinduo med fötterna i två generationer, och vars musik fått stämpeln "vild, vacker och egensinnig". Deras konsert äger rum i Elektrons A-sal på lördag eftermiddag.
– Det känns väldigt kul att de kommer. Emma är ung stjärna som bor i Järna, och Ellika är en av de mest kända spelmännen i Sverige, säger Karin Ericsson Back.
Apropå spelmän – finns det någon debatt om ordet, så här i hen-tider?
– Det finns absolut de som kallar sig spelkvinnor i stället, det väljer man själv. Men samtidigt är spelman ett väldigt väl rotat ord på något sätt. För mig är det inte könsbundet.
Även om de flesta kallar sig spelmän står det många kvinnliga namn på programmet för årets stämma. Rikskända spelmannen Christina Frohm kommer exempelvis att bjuda på minnen och musik vid Frustuna hembygdsgård på lördagsförmiddagen, och årets barnföreställning är det kvinnotrion Irmelin som står för.
Enligt Karin Ericsson Back gav sig könsfördelningen av sig själv.
– Det bara blev så, och det känns bra. Tittar man tillbaka var det mycket män som tog plats i folkmusikvärlden, men nu är det mer spridning.