Antalet behöriga till gymnasiet har på tre år blivit allt sämre för Nyköpings högstadium. På tre år har antalet obehöriga stigit från 12 procent till 17 procent, att jämföra med riksgenomsnittet som har legat runt tio procent. I de siffrorna är nyanlända exkluderade från statistiken.
Men statistiken ser bättre ut efter årets sommarlovsskola. Då hamnar skolan vid riksgenomsnittet, enligt rektor Peter Sund på Nyköpings högstadium.
– Det här var något vi inte själva var särskilt medvetna om, säger han och berättar att de upptäckte relativt nyligen hur stor skillnad lovskolan har gjort.
Under sommarskolan, som är frivillig att gå, var det sammanlagt 47 nior som deltog. Av dem var det 20 som lyckades komplettera till behörighet. Peter Sund har inga svar på varför det ska behövas en lovskola för att få upp statistiken till samma nivåer som riksgenomsnittet.
– Det ställer frågor om vad vi kan göra fram till dess. Vad är det som lovskolan innebär i form av koncentration på ett fåtal ämnen, säger han.
Nu ska skolan se hur de kan flytta in kunskapen de får via lovskolan in i verksamheten.
Biträdande rektor Emma Broberg Kilian samordnar den pågående höstlovsskolan. Hon tror att personaltätheten har stor påverkan på elevernas framgångar under sommarskolan.
– Målet är att ha ungefär tio elever per lärare på lovskolan, säger hon.
Den ordinarie undervisningen hamnar på närmare 25 elever per lärare, något som gör att eleverna får mer tid med pedagogerna.
– Något vi ser att de här eleverna ofta behöver, säger Emma Broberg Kilian .
Eleverna själva lyfter i utvärderingar att de korta dagarna, lektionerna är mellan nio och tolv på lovskolan, spelar in.
– Det är fler som orkar då, säger hon och berättar att elever beskriver hur orken tryter redan på förmiddagen under vardagarna eftersom hela dagen känns överväldigande.
Att eleverna kan koncentrera sig på färre ämnen spelar också roll, anser hon. På lovskolan är tanken att eleverna ska ha högst tre ämnen att koncentrera sig på.
– Skolan har därför under detta läsår infört något som kallas Slussen, säger Emma Broberg Kilian.
Där kan elever under en begränsad period studera i ett mindre sammanhang, som påminner mer om lovskola, för att sedan gå tillbaka till ordinarie skolundervisning.