– Vi ser över inköpsorganisationen och en uppdatering till cheferna har gjorts i veckan kring nuvarande inköps- och attesteringsrutiner samt våra utvecklingsplaner med nytt ekonomisystem och samarbete med Telge Inköp, säger kommunchefen Christina Hedberg.
Gnesta har inlett en dialog med Telge inköp, som redan i dag samarbetar med tre andra Sörmlandskommuner kring upphandlingar.
– Vi kan som liten kommun tjäna på det ekonomiskt att ingå i större upphandlingar som resulterar i lägre priser, hävdar kommunchefen.
Det stoppar förhoppningsvis även händelser som Sverigefakturorna. Enligt Patrik Nissen, samhällsbyggnadsförvaltningschef, så finns flera naturliga förklaringar till att oseriösa bolag kunde lura mer än hälften av landets kommuner och Gnesta kommun under en tioårsperiod.
– Under åren 2004-2008 så var medvetenheten lägre kring den här typen av blufföretag. Medarbetare trodde helt enkelt att det som beställts stämde med fakturan, vilket öppnat för kriminalitet, menar Nissen.
En effektiv åtgärd för att stoppa denna typ av oseriösa företag är även att aldrig beställa något över telefon av påstridiga försäljare.
I dag finns även ett inbyggt kontrollsystem som underlättar för medarbetarna. Svensk Handels varningslista finns exempelvis inbyggt i IT-systemet.
När det gäller attestflödet av de så kallade Sverigefakturorna så har de skrivits under av fyra chefer som inte jobbar kvar i kommunen längre.