För hotell- och restaurangeleverna på Nyköping strand är det en utmaning att hinna med sitt företag vid sidan om den arbetsplatsförlagda praktiken, som också ingår i utbildningen.
Därför valde de en affärsidé som skulle vara enkel att genomföra. Efter lite bollande kom de fram till att göra ett knäckebröd. Ett krispigt knäcke med smak av rosmarin och havssalt, som sedan packas ned och säljs i små papperspåsar, som de köper in från en leverantör.
‒Vi ville sälja en vara, inte en tjänst. Kriteriet var att det skulle vara enkelt att göra. Det enda som tar tid med knäckebrödet är att grädda det i ugnen och att packa, säger Josefina Gärling, som driver företaget Hälsoknäcke tillsammans med fyra klasskompisar från restaurang- och livsmedelsprogrammet.
Nyköping strand är en av få skolor där UF-företagandet ingår som ett obligatoriskt moment. Under utbildningen får de lära sig allt från att göra en tydlig affärsplan till ekonomi, redovisning och marknadsföring. Och trots att det är tufft att hinna med all planering och pappersarbete har kursen varit givande.
‒Man lär sig ju väldigt mycket om företagande, men det var mer än vi trodde, säger Josefina Gärling.