Utredare: Väldig tur ingen omkom

Järnvägsolyckan i Vagnhärad har utretts och nu utmynnat i en rapport från Trafikverket. Resultatet: Försvarsmakten gjorde fel.

Foto:

Övrigt2018-02-21 18:01

26 september förra året körde SJ:s tåg 236 norrut mot Stockholm. När tåget passerat Lästringe ser lokföraren plötsligt ett stort militärfordon, tillhörande försvarsmakten och övningen Aurora 17. Han "hänger sig" på tutan, nödbromsar och kastar sig in i lokets maskinrum av rädsla för sitt liv. Sedan smäller det.

Trafikverkets Per-Arne Hedström har författat utredningsrapporten "Plankorsningsolycka Vagnhärad- Lästringe 2017-09-26".

– Den här händelsen klassades omedelbart som en olycka och då ingår det i Järnvägslagen att Trafikverket ska utreda alla olyckor. Det föll på min enhet att göra detta, säger Per-Arne Hedström.

Hur har det gått till?

– Man följer en standardmall och tar reda på all fakta, tittar på alla detaljer ingående och händelseförloppet från början till slut. Vi har även samarbetat med Försvarsmaktens utredare och intervjuat lokföraren.

Rapporten visar att den första pansarterrängbilen körde upp på plankorsningen mellan Vagnhärad-Lästringe när E-signalen var släckt. Vagnchefen blev osäker på när det var farligt att passera spåret, vid tänd eller släckt signallampa, och gav order att köra över plankorsningen. Sedan var olyckan ett faktum.

– Anläggningen, signalen vid övergången, har fungerat. Liksom det övriga signalsystemet för tåg. Allt har fungerat. Orsaken var att militärpersonalen råkade köra upp på spåret precis när tåget kom, säger Per-Arne Hedström.

Vad sticker ut i övrigt?

– Militärövningen rörde sig över stora områden över landet och använde olika vägar. Men denna väg var privat och den här sortens privata vägar skulle inte användas. Gruppen valde dock ändå att köra där. Jag kan bara säga att det var en väldig tur att alla klarade sig så pass bra och att ingen omkom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om