Utsliten väg blir äntligen som ny
Den som väntat på något gott... Äntligen ställs vägen mellan Laxne och Vängsö i ordning.
En kosmetisk behandling som bara varat några månader innan allt återgått till det gamla.
Särskilt illa har det varit på 873:an. Där har gropar, krokodilryggar och sviktande kanter bitvis förvandlat körningen till ett äventyr. I våras fräste vägverket plötsligt bort beläggningen på en 20 meter lång sträcka ungefär mitt för avtagsvägen till Dillnäs by.
Äntligen reparationsdag, trodde ortsborna. Men icke. Under hela sommaren hände absolut ingenting. Inte förrän nu.
Men äntligen är alltså GåsingeDillnäsbornas väntan över. I måndags morse fylldes trakten av vägarbetare, flaggvakter, lastbilar, vältar och asfaltsmaskiner. Och inte handlar det om provisorier heller.
Nej för sjutton. Nu ska vägen hålla. Vi börjar med att lägga på ett lager kraftig makadam för att fylla upp håligheter, spår och vikande vägkanter. Ovanpå lägger vi ett lager asfalt som bindmedel och överst ett lager finare makadam som slityta, säger projektledaren Rolf Barkeby från beläggningsfirman Masab.
Det är han och kollegan Patrik Karltorp som håller i trådarna. Jobbet går undan värre. Redan vid middagstid i måndags var den nästan en kilomeret långa Vängsörakan klar.
Sträckan VängsöLaxne är cirka sex kilometer. Räkna med flaggvakter och en del problem att komma fram den närmaste veckan. Men inte mycket längre.
Om allt går i lås ska jobbet vara klart till helgen.
Sedan får trafiken göra resten. Bilarnas tyngd ska pressa ner ytlagrets makadam så att det fäster i asfalten under.
Det vore dock bra om folk tar det lite lugnt den närmaste tiden. Innan vägbanan satt sig kommer risken för stenskott att vara överhängande, säger Ulf Söderberg på vägverkets region Mälardalen.
Men om en vecka ska alltså allt vara klart?
Visst. Det enda som återstår är att slitytan ska förseglas med ytterligare ett lager bindmedel så småningom. Men det jobbet gör vi inte förrän om fyra eller fem år.
Jonas Björnstam
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!