Väg 57 ska bli snabbare – men inte tillräckligt tycker Moderaterna

Det ska gå fortare och säkrare att ta sig med bil från Gnesta till Järna och tvärtom. Nu är trafikplanen för väg 57 beslutad. – Jag välkomnar alla förbättringsåtgärder på vägen, men kommer med en dåres envishet driva på för förbifart Järna, säger kommunalråd Ann-Sofie Lifvenhage (M).

Så här kommer den nya rondellen se ut, inte långt från Gnesta.

Så här kommer den nya rondellen se ut, inte långt från Gnesta.

Foto:

Övrigt2018-01-09 21:30

Nu har det beslutats hur väg 57 ska byggas om, även om planen inte vunnit laga kraft ännu. Trafiken ska förbättras genom bland annat en rondell till, ungefär en kilometer från den östra rondellen, omkörningsfiler i två backar och en trafikplats i Järna.

Utöver dessa förändringar kommer vägen förbättras genom breddning. Det ska också byggas gång- och cykelbana på fyra ställen med en sammanlagd längd av ungefär en och en halv kilometer.

Kommunalråd Ann-Sofie Lifvenhage (M) är glad över att det har fattats ett beslut, men tycker det har tagit alldeles för lång tid.

– Det är ett vansinnigt segdraget ärende, säger hon.

Det blev inte någon förbifart Järna, som skulle spara tid och hade inneburit att trafikanterna skulle ha sluppit en 30-väg förbi en skola. Något Gnesta kommun har lobbat för och kommer fortsätta att göra.

– Då skulle vi komma på motorvägen direkt men där delar vi inte uppfattning med berörda markägare, säger hon.

Lifvenhage är ändå nöjd med att en stor del av vägen breddas och de omkörningsfält som kommer göra vägen både säkrare och snabbare. Den nya rondellen som ska byggas strax öster om den befintliga rondellen handlar mest om trafiksäkerhet, enligt Lifvenhage.

– De lyfte fram platser som är olycksdrabbade. Då får de göra de lösningar som är mest kostnadseffektiva, för att ändå nå fram till målet, säger hon.

[map type="google-maps" lat="59.03482628539559" long="17.350005651864535" zoom="16" view_type="roadmap" marker="true"]

Här ska den nya rondellen byggas.

Att kommunen legat på för väg 57 handlar givetvis om arbetspendling till Södertälje och Stockholm.

– Minst 75 procent av arbetspendlingen går till Södertälje och Stockholm. Väg 57 är halspulsådern.

De cykelbanor som ska byggas på sträckan kommer inte beröra Gnestabor i någon större utsträckning och inget kommunen drivit på för.

– Däremot ser vi gärna en cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta, säger Lifvenhage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!