Vagnhäradsbor bidrar till Ostlänken

Några Vagnhäradsbor föreslår en alternativ dragning av Ostlänken genom Tullgarns Natura 2000-område. Förslaget är så bra att det ingår som ett av de alternativ Banverket nu lämnar till länsstyrelsen för miljögodkännande.

Övrigt2006-09-06 00:17
I våras kunde Banverket precisera sina planer för den kommande järnvägen genom Tullgarn. De flera hundra meter breda korridorerna hade då krympt till cirka 50 meter breda bansträckningar.
Verket laborerade med fyra alternativ.
Tre av dem Röd 33, Röd 31 och Grön 21 smiter samtliga ganska nära motorvägen. Det fjärde, Blå 2, skär som en kniv genom den känsliga naturen strax väster om Norasjön utanför Vagnhärad.

Förslagen gick ut på samråd till närmast berörda. Då enades Vagnhäradsbon Yngve Björklund och några grannar om ett eget alternativ.
Banverket nappade på idén. Nu ingår förslaget som ett femte alternativ när miljökonsekvensbeskrivningen och samrådsredogörelsen lämnas in till länsstyrelsen för prövning.
Vi har döpt förslaget till Röd 34. Till stora delar går spåren i tunnel under Natura 2000-området väster om E4. Den sneddar diagonalt över motorvägen på en drygt 500 meter lång bro strax norr om Vagnhäradsavfarten, säger Anders Elam, miljösamordnare för Ostlänken.
Banverket redovisar nu alla fem alternativen till länsstyrelsen. Men för Blå 2 söker verket inte ens tillstånd. Det bedöms som miljömässigt oacceptabel.
Helst vill Banverket ha miljögodkännande för alla de fyra återstående alternativen. Eller åtminstone för så många av dem som möjligt.
Det är inte bara miljön som järnvägsbyggarna har att ta hänsyn till.
De tekniska och ekonomiska aspekterna är inte mindre viktiga.
Och även om Tullgarn är ett av de allra hårdast skyddade naturområdena finns det andra.
Vi är ännu inte klara med sträckningarna norr och söder om Tullgarn. Andra Natura 2000-områden är stora delar av Kilaån samt Svärtaån och Vedaån, säger Anders Elam.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!