Trafikverket har tagit fram en vägplan tillsammans med Trosa kommun för Infart västra Trosa. Planchefen på kommunen uppskattar att vägarbetet kan dra i gång redan i sommar – om förslaget inte överklagas.
Henric Storswedh, projektledare och samhällsplanerare på Trafikverket, meddelar att vägarbetet kommer att starta under de kommande tre åren, men vill inte ge en mer detaljerad tidsplan.
– Vi vill inte gå in på spekulationer när vi inte har all kunskap. Det är sannolikt att det kan starta under sommaren eller ett halvår senare, säger han.
Fram till den 9 januari 2018 kan allmänheten lämna synpunkter. Flera remissinstanser kommer också att lämna yttranden innan förslaget går vidare till Länsstyrelsen. När planen vunnit laga kraft startar vägarbetet.
I förslaget ingår:
– En passage för gångtrafikanter under vägen i Hunga strövområde.
– En väg mellan bergsväggar i Tureholm.
– En låg bro över Trosaån som mindre båtar kan passera under.
– En gång- och cykelväg längs sektioner av den nya max 60-vägen.
– En rondell mot Bråtagatan, väg 218 och den nya vägen.
Förslaget tar inte itu med viltproblematiken i området. Viltövergångar kan behöva komplettera vägplanen i efterhand, kommenterar planchefen.
– Men viltproblematiken är inte en jätte stor fråga eftersom det är en max 60-väg, säger hon.
Den två kilometer långa förbifarten mellan Västerljungsvägen och Ådavägen är tänkt att öppna upp för ytterligare exploatering i västra och södra Trosa. Den nya vägen ska också minska trafiken i nordvästlig riktning genom centrala Trosa på sträckor som Smäckbrogatan och Nyängsbron.