Vägverket bygger om fel väg
Cyklisterna lever farligt på vägen mellan Vrena och Bettna. Vägverket har dock inga planer på att bredda vägen. I stället satsas miljonerna på att bygga om den 13 meter breda vägen mot Stigtomta.
Inget ont om Skavsta, men flyget har gjort att trafiken har ökat ordentligt här, säger hon.
Väg 52 mellan Vrena och Bettna är bara nio meter bred. Den är en felande länk, vägen som myndigheterna glömt eller bara struntat i att göra någonting åt genom åren.
Söder om Vrena är vägen 13 meter bred, stor och rak och väldig ända ned till Nyköping. Med massor av plats på vägrenarna för både cyklister och folk som är ute och går.
Nu utreder Vägverket en ombyggnad av vägen. Men det är inte den smala vägen norr om Vrena utan den breda, snabba vägen söder om Vrena.
Väg 52 mellan Vrena och Bettna finns inte med i vår långtidsplanering, säger Magnus Axelsson, planerare på Vägverket i Eskilstuna.
Det spelar ingen roll att den smala vägen kan vara livsfarlig för cyklister och gångtrafikanter. Vrena ligger inte riktigt rätt till i Vägverkets planer.
Möjligen kan vi göra smärre åtgärder för de oskyddade trafikanterna. Men det sker i så fall närmare de större tätorterna, säger Magnus Axelsson.
Väg 52 söder om Vrena ligger däremot rätt.
Anledningen är att den breda vägen tillåter alldeles för höga hastigheter. Det innebär att en bilolycka där ger en större risk för dödsfall eller svåra skador.
På 13-metersvägar dör mellan 80 och 100 människor om året. Därför har Vägverket plockat ut ett antal vägsträckor i Sverige som kan byggas om, säger Magnus Axelsson.
För väg 52 innebär det att vägen får tre filer med ett vajerräcke i mitten.
Då blir vägen mötesfri och lika säker som de äldre motorvägarna, säger Magnus Axelsson.
Så när Gunilla Hugsén ska cykla in till Vrena kommer de tunga lastbilarna att vråla förbi bara några decimeter från styret i många år framöver.
Egentligen borde jag cykla på vänster sida i stället så att jag ser bilarna jag möter, säger Gunilla.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!