Var tionde når inte Medhelp
Var tionde sörmlänning som ringer tilll sjukvårdsrådgivningen Medhelp får aldrig något svar. Av de som kommer fram får över 10 procent vänta betydligt längre än Medhelp lovat i det avtal man har med Landstinget Sörmland.
Men en hel del kritik riktas mot företaget. Bland annat hävdar kritikerna att Medhelp inte klarar av att besvara samtalen i tid. Enligt avtalet ska:
50 procent av de som ringer ha fått svar av rådgivaren inom tre minuter.
80 procent ska ha fått svar inom fem minuter.
99 procent ska ha fått svar inom tio minuter.
Att tidsramarna inte efterlevs bekräftar den statistik som Medhelp själva redovisar till landstinget varje månad.
I november månad fick nio procent vänta mer än tio minuter, i december fick 20 procent vänta minst tio minuter och i januari i år 12 procent.
Det är också många som aldrig kommer fram. I december ringde 984 personer utan att få svar, i december 1 297 personer och i januari 849 personer.
Att väntetiden kan se mycket olika ut visar också SN:s egna försök att nå rådgivningen. En vardagsförmiddag i förra veckan tog det 46 minuter att få kontakt med en sköterska.
I går eftermiddag gick det på två minuter.
På Patientnämnden, Landstinget Sörmlands egen klagomur, har man tagit emot flera samtal med kritik mot just den bristande tillgängligheten.
Den sortens kritik hörde vi inte när rådgivningen sköttes lokalt, säger Margareta Eriksson, chef på Patientnämnden.
Det finns nog anledning för oss att titta lite närmare på utvecklingen framöver, säger hon.
Den bristande tillgängligheten hos Medhelp är något som också andra landsting fått erfara. I Värmland blev avtalsbrottet så uppenbart att det ledde till att Medhelp tvingades betala tillbaka en del av den ersättning man fått.
Ulrika Ernving, v, sjukvårdslandstingsråd, lovar nu att lyssna på kritiken.
Jag ska ta tag i den här frågan och kolla upp hur det egentligen fungerar, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!