Vattenhästens framtid är hotad

Vattenhästen på Gnesta tågstation tas bort. Trots att Gnestas kommunledning har garanterat att vattenhästen inte är hotad. Den står i vägen när Banverket ska modernisera och bygga om på banvallen. Vattenhästen användes förr för att fylla på vatten i ångloken. Vatten var nödvändigt för att skapa ångtrycket som drev loken. Vattenhästar fanns på många stationer i Sverige men i dag är de flesta borta.

Övrigt2004-12-17 23:12
På sträckan mellan Stockholm och Göteborg ska det enligt uppgifter till SN bara finnas två vattenhästar kvar. En i Gnesta och en i Katrineholm.

Banverket har skickat ett brev till Frustuna hembygdsförening i Gnesta. Föreningen har tidigare vid upprepade tillfällen flaggat för vattenhästens bevarande. I brevet meddelar Banverket att vattenhästens dagar på Gnesta stationsområde är räknade.
Vattenhästen är i vägen när regionaltågstationen och det nya signalställverket ska byggas. Dessutom står den och rostar för att Banverket inte gör något underhåll på den, säger projektledare Bo Löwenberg vid Banverket.

I början av november lovade planeringschef Roger Knutsson vid Gnesta kommun att bygget av regionaltågstationen inte hotade vattenhästen.
Jag lovade att regionaltågstationen inte skulle hota vattenhästen men jag reserverade mig för Banverkets övriga projekt. Verket kan bli tvungen att lägga om spåret och då står vattenhästen i vägen, säger Roger Knutsson.

Banverket har föreslagit att Frustuna hembygdsförening övertar vattenhästen.
Vi har inte hunnit att ta ställning till det ännu. Min egen reflektion är att hembygdsföreningen varken har kunskaper eller resurser för att ta hand om vattenhästen, säger ordförande Ingvar Andréason Frustuna hembygdsförening.
Hembygdsföreningen kommer alltså inte att ta hand om vattenhästen?
Det har jag inte sagt. Vi har styrelsemöte i januari och först då kan vi ta upp frågan till
diskussion, säger Ingvar Andréason.

Banverket har inte planerna klara om det visar sig att hembygdsföreningen tackar nej till erbjudandet.
Kanske kan vattenhästen lagras så att den inte rostar ihop, säger Bo Löwenberg.
Det som talar för att konstruktionen slipper undan en slutlig dom är att alla parter har intresse av att den inte förstörs.
Kommunledningen har ännu inte tagit ställning i frågan men det är dags att jag påminner om saken. Att plocka ner den och ställa upp den någonstans som ett monument är ingen stor sak, säger Roger Knutsson.
Vill man att maskinen ska vara funktionell och kunna användas för att tanka lok kostar det betydligt mer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om