Växellådor, lack och mjukglass i hamnen
Breda svarta skärmar. Stolta ägare och bilintresserade flanörer. Varje onsdag samlas de i Nyköpings hamn.
Vi kan ju göra undantag om det kommer en sån där exempelvis, säger Anders Olvén och tittar mot en modern silverfärgad Dodge Viper som glider förbi.
Bilträffarna i hamnen är ett välkänt sommarfenomen i Nyköping. Från Stockholm, Linköping och Eskilstuna kommer ständigt människor åkande i sina bilar som de vill ställa upp och visa.
En onsdag var det cirka 170 bilar här. Svenska Corvetteklubben kom hit och det blev så mycket bilar att vi var tvungna att neka ett par faktiskt, säger Anders.
Anders, och kompisen Ingvar Lindqvist, står och kollar bilarna som kommer ned mot kajen. Båda är från arrangören Automobilsällskapet i Nyköping och båda funderar över ålderskravet på bilarna.
Tjugo år är ju egentligen ingen ålder för en bil. Grannens folkvagn kan ju vara så gammal och den är kanske inte så kul att se. Det viktigaste är att det är lite udda bilar som står här så folk kommer och tittar på dem.
En udda bil som du troligen inte ser på grannens uppfart är en NSU. Östen Olofsson har parkerat en av sina sjutton NSU:ar i hamnen och öppnat motorhuven. Likt människor kring en extraprislåda på en mellandagsrea samlas nyfikna för att se på det som döljs under huven.
NSU är en tysk bil som byggdes i slutet av sextiotalet. Framförallt är den känd för att den drivs av en wankelmotor. Jämnare gång och bättre förbränning är några av wankelns fördelar berättar Östen. Men modellen innehöll också en hel del barnsjukdomar. NSU köptes av Volkswagen som lade ned tillverkningen av modellen. Östen visar, pekar och berättar om de många förändringar och fiffigheter han lagt till på sin bil.
Bilen är det roligaste jag haft men det är inte billigt. Det enda jag kan kosta på mig förutom den är två s i Olofsson, säger han och tittar på sin blåa vagn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!