På ett fält vid sidan av E4, ungefär där motorvägen löper över järnvägsspåren i Nyköping, ligger en av Sveriges få bevarade miljöer från bilismens guldålder. Garagen byggdes på 50-talet, av virke från den NK-ägda bilfabriken ANA i Nyköping. Fabriken importerade amerikanska bildelar i trälådor, och brädorna såldes billigt.
– På en del ställen kan man till och med se importstämplar på insidan av väggarna. Området påminner om en viktig period i Nyköpings historia, och borde verkligen bevaras. Precis som man bevarar byggnader från 1700-talet, säger Jörgen Persson.
I en debattartikel i Expressen i söndags uppmanade han riksantikvarien att ta vara på tidsmarkörerna från bilismens framväxt i Sverige, med Nyköping som exempel.
– Vi har haft ögonen på garagebyn länge. Den är ganska unik i sitt slag, och alla 52 hus utom ett finns kvar. Jag hoppas att kommunen inser vilken pärla de har.
Carl-Åke Andersson (S), ordförande i bygg- och tekniknämnden, kan förstå att garagen har ett värde som kulturarv. Men han tror inte att de är särskilt hotade.
– Det är inte aktuellt att bygga något annat där. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna beröra tomten är Ostlänken.
I dag, tisdag, gör Riksettan ett andra besök i Nyköping, för att titta närmre på garagen.