Vision av framtidens Skavsta
Efter 40 minuter är snabbtåget från Stockholm framme vid Skavsta central. Alldeles intill ligger flygterminalen där närmare tio miljoner passagerare om året passerar. Så kan framtidens Skavsta se ut.
En flygplats där järnvägsstationen är huvudentrén.
Snabbjärnvägen, Ostlänken, har tagit passagerarna från Stockholm till Skavsta på knappa 40 minuter. Där finns också en järnvägsanslutning in till centrala Nyköping, Skavstabanan, som ger arbetspendlarna möjlighet att ta sig direkt till flyget.
Detta är scenariot när Nyköpings kommun under nästa vecka presenterar sitt förslag till fördjupad översiktsplan för Skavsta.
Hela Skavstaområdet berörs av flygets utveckling. I översiktsplanen redogörs för hur vägar ska byggas, hur marken ska användas och vilka hänsyn som måste tas till naturvärden och miljön.
Fullt utbyggt kan Skavsta om 25 år vara en flygplats som har mellan åtta och tio miljoner passagerare om året. Skavsta är då Nyköpings största arbetsområde. De 5 000 arbetsplatserna finns inom branscher som flyg, hotell, service, transporter och lättare industrier.
Flygplatsen Skavsta är redan idag en av Sveriges största till ytan. Huvudbanan är längst i mellersta Sverige och är godkänd för de allra största planen.
Inom en radie av tio mil bor nästan 2,5 miljoner människor som kan nå Skavsta inom 90 minuter. Därför tror planförfattarna att Skavsta under de närmaste 1015 åren framförallt kan utvecklas inom flygfrakten, lågprisflyget, charterflyget och långdistansflyg.
Däremot anses inte Skavsta som något realistiskt alternativ för inrikesflyget. Smärtgränsen för en bilresa till inrikesflyget sägs ligga på 30 minuter och då är befolkningsunderlaget bara 70 000 människor.
Osäkerheten kring snabbjärnvägen, Ostlänken, tas på stort allvar i översiktsplanen. Prognosen utgår från att Ostlänken byggs ut år 2015 och ansluter till Skavsta. Därför finns också de framtida järnvägskorridorerna reserverade i översiktsplanen.
Ryanairs etablering innebär att Skavsta redan i april blir bolagets skandinaviska bas. Antalet passagerare väntas öka, om ett år passerar förmodligen 1,5 miljoner människor flygplatsen på väg ut i Europa.
Därför måste den nuvarande terminalen byggas ut, och det är bråttom.
Skavstas ägare, brittiska TBI, söker i nästa vecka bygglov för en terminal på 5 000 kvadratmeter.
Skavstaplanen ska nu godkännas av politikerna i kommunstyrelsen. Därefter ska allmänheten och myndigheter få chansen att säga sitt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!