Volkswagens centrallager kan hamna i Nyköping
Svenska Volkswagen i Södertälje måste flytta från sina nuvarande lokaler senast i början av 2007. Centrallagret för reservdelar kan hamna på Arnö industriområde i Nyköping, vilket skulle innebära ett tillskott på cirka 100 arbetstillfällen.
Svenska Volkswagen hyr där lokaler av Scania, som sagt upp sin hyresgäst eftersom lastbils- och busstillverkaren expanderar och själv behöver mer utrymme.
Sivert Andersson berättar att det visat sig svårt att hitta lämpliga lokaler eller mark för ett nytt centrallager i Södertälje, varför man vidgat sökandet ut i Mälardalsregionen.
Han förklarar att Södertälje fortfarande är det klara förstahandsvalet, men hittar man ingen lämplig plats där är Nyköping och Strängnäs huvudkonkurrenter om att bli etableringsort för Volkswagens nya centrallager.
Det finns flera skäl till att centrallagret inte ska hamna för långt bort från Södertälje och Stockholm. Man vill om möjligt behålla personalen, ett 100-tal anställda, för att säkerställa kompetensen, konstaterar Sivert Andersson. Dessutom levererar man reservdelar till Finland och de baltiska staterna, varför närhet till Stockholms hamnar är viktig.
Tiden börjar bli knapp nu om ett nytt lager ska byggas. I mars 2007 går vårt kontrakt ut. Vi räknar med en flyttid för lagret på ett halvår, säger Sivert Andersson, som hoppas ha ett beslut om var det nya centrallagret hamnar klart före årsskiftet.
Om valet blir Nyköping finns en tomt på Arnö industriområde som redan är detaljplanelagd och i övrigt fyller kraven från Volkswagen. Med Saab Automobiles centrallager som närmaste granne finns en 250 000 kvadratmeter stor tomt, förklarar Siw Johansson, vd för det lokala näringlivsbolaget Onyx, som tillsammans med kommunen är starkt engagerad i arbetet att få Volkswagen att välja Nyköping.
Vi tar inte ut något i förväg, men vi tycker att grundförutsättningarna här är bra. Och visst vore det en läcker julklapp att få lagret till Nyköping, säger Siw Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!