Efter att personal hade vänt sig direkt till kommunen med en lista på brister inom hemtjänstföretaget Vionord kallade kommunen företagsledningen till möte.
– Det såg väldigt allvarligt ut, därför kallade vi in dem direkt, säger Marie Johnsson, sakkunnig tjänsteman inom vård- och omsorgsnämnden.
Men det visade sig inte vara så allvarligt som det såg ut till en början. Kommunen nöjer sig med att företrädare för Vionord återkommer med en redovisning över hur de ska hantera de utpekade bristerna. Det handlade bland annat om hur läkemedel delas ut och hur matlådeleveranser och apoteksuppdrag sköts.
– Vi ser inga systematiska fel, vi tror att det kan ligga annat bakom den här skrivningen, säger Marie Johnsson.
Vissa brister var redan åtgärdade och andra lovade företaget att ta itu med.
– Jag ser inte att det är allvarliga brister som äventyrar kundernas säkerhet på något sätt, säger Susanne Svenman, verksamhetschef och tillförordnad vd.
Arbetet med att rätta till brister är en del av det kvalitetsarbete som pågår hela tiden på företaget, säger hon. Hon vet inte varför listan skickades direkt till kommunen.
– Som personal har man anmälningsplikt och man ska gå direkt till ansvarig chef. Där har man brustit som personal.
Vionord har uppmärksammats då det bolag som tidigare bedrev hemtjänst i Nyköping och därefter sålts visade sig ha miljonskulder till staten.
Finns det något samband mellan det som har hänt nu och de tidigare ekonomiska bekymren?
– Det är inget som jag kan svara på eller kommentera, säger Susanne Svenman.
I dag bedrivs hemtjänsten i ett annat bolag och kommunen har inte några synpunkter på de tidigare problemen.
– Vi har inte sett några problem med skatteaffärerna i det företag vi har relation till. Där har det gått rätt till, säger Marie Johnsson.