Det har bildats en folksamling i fiskehamnen och det är en minst sagt unik anledning. Den gigantiska kranen som har tagits hit är från Finland och förberedelserna för att slutgiltigt få upp fiskebåten på land har pågått ett tag.
– Det här vill jag inte missa, det är ett väldigt tungt lyft. Hoppas att både kaj och båt håller, säger Janne Åkerlund som är en av alla åskådare som samlats.
Egentligen skulle lyftet av fiskebåten Nordland skett förra veckan, men fick skjutas upp. Nu, under tisdagsmorgonen, är det på gränsen att det skjuts upp igen.
– Fiskebåten ska lyftas upp och sedan demonteras. Det blåser nästan för mycket, det är på gränsen. Det som är komplicerat är att man inte riktigt vet vad den väger, säger Kenneth Thunholm som är platschef på Svevia i Nyköping.
Efter ett par timmars förberedelser lyfts Nordland upp och sänks sakta ner på kajen. Det hela går utan missöden.
En av dem som tittar till lyftet är kommunstyrelsens ordförande Dag Bergentoft (M). Att påstå att han tycker att det är en onödig utgift för skattebetalarna är ingen överdrift.
– Snacka om att kasta pengarna i sjön. Ägaren gick i konkurs och lämnade sitt ansvar till skattebetalarna i Oxelösund. Själva kranarbetet kostar cirka 600 000 kronor. Innan dess har ett företag ”strippat” båten för att den ska bli lättare, för cirka 500 000 kronor. Sedan är det kostnad för dykare och utredningar, säger han.
– Totalt en kostnad på närmare 1,3 miljoner kronor. Det känns jäkligt surt, fortsätter Dag Bergentoft.
Det hela började när fiskaren Kjell-Åke Karlsson skulle sluta driva sitt företag för ett par år sedan. Innan dess hade det varit problem med båten, som i november 2020 sjönk till hälften då länspumparna slutade fungera och den började ta in vatten.
– Det fanns inga skulder i företaget. Jag ringde till tingsrätten och de rådde mig att gå i konkurs. Sedan tror jag inte att konkursförvaltaren som fick hand om ärendet försökte sälja båten. Den fick inte bogseras, säger Kjell-Åke Karlsson.
Det är mycket skattepengar, 1,3 miljoner som går åt för att få bort båten. Hur tänker du kring det?
– Det är synd att blev såhär, men jag tar inte på mig det. Jag känner inte att jag kunnat göra på något annat sätt. Det var det här rådet som tingsrätten gav mig, så enkelt är det. Jag visste inte att det blev kommunens ansvar, säger Kjell-Åke Karlsson.