Tre kranar behövs när "Petronella" renoveras

Det pågår något stort i Oxelösunds hamn. Över 30 lastbilar har fraktat hit tre kranar som nu gör ett jättelyft – på 350 ton.

"Det finns inte så många sådana här kranar i Skandinavien, vi har fått ihop dem från Finland och Danmark, säger Jens Jacobsen som är teknikchef vid Oxelösunds hamn. I bakgrunden görs ett lyft på 350 ton när kranen Petronella renoveras.

"Det finns inte så många sådana här kranar i Skandinavien, vi har fått ihop dem från Finland och Danmark, säger Jens Jacobsen som är teknikchef vid Oxelösunds hamn. I bakgrunden görs ett lyft på 350 ton när kranen Petronella renoveras.

Foto: Peter Alexis

Oxelösund2022-12-01 06:43

– Det har byggts upp tre mobila kranar som har kommit hit i 32 lastbilar. Det är en stor logistik runt det här och mycket som ska klaffa, säger Jens Jacobsen som är teknikchef vid Oxelösunds hamn.

De oxelösundare som åkt över hamnbron eller promenerat vid Läget har kunnat se att det är något stort på gång i Oxelösunds hamn. Det hela handlar om att byta svängkranslagret på "Petronella", den av hamnens blåa kranar som är belägen närmast hamnbron. För att byta lagret, som är en del i att kranen kan rotera, behöver själva toppen lyftas av.

– Det behövs tre mobila kranar för att genomföra det här, det är så pass tungt och stort. Dels handlar det om vikten, dels om att hålla balansen på det hela. Sedan får det inte blåsa för mycket när själva lyftet ska göras, då får vi skjuta upp det, fortsätter Jens Jacobsen.

När vi träffas vid Läget under onsdagen är det helt stilla på Breviken. Arbetet har skjutits upp tre dagar i rad, men nu är kranarna igång. Centimeter för centimeter görs lyftet.

Vad kostar det här projektet?

– Det är hemligt, men det blir en rejäl slant. Det rör sig om miljontals kronor.

undefined
Hamnkranen Petronella renoveras - men då behövs tre andra kranar som letats upp i Finland och Danmark. Lagret som ska bytas har specialtillverkats i Tyskland med en väntetid på nio månader.

Storleken på projektet kanske enklast sammanfattas med hur mycket allt väger. För att göra lyftet på 350 ton krävs två stycken 200 tons mobilkranar plus en 750 tons mobilkran.

– En sak som är viktig är att marken och kajen ska hålla för mobilkranarna. Det är en ganska stor operation med mycket markförberedelsearbeten för att sprida ut marktrycket från kranarna.

undefined
Oxelösundaren Leif "Dumle" Larsson hade parkerat vid Läget på onsdagsmorgonen för att se 350-tonslyftet från första parkett.
undefined
Renovering av kranen Petronella i Oxelösunds hamn. Ett lyft på 350 ton.
Karta: Oxelösunds hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!