– Det har byggts upp tre mobila kranar som har kommit hit i 32 lastbilar. Det är en stor logistik runt det här och mycket som ska klaffa, säger Jens Jacobsen som är teknikchef vid Oxelösunds hamn.
De oxelösundare som åkt över hamnbron eller promenerat vid Läget har kunnat se att det är något stort på gång i Oxelösunds hamn. Det hela handlar om att byta svängkranslagret på "Petronella", den av hamnens blåa kranar som är belägen närmast hamnbron. För att byta lagret, som är en del i att kranen kan rotera, behöver själva toppen lyftas av.
– Det behövs tre mobila kranar för att genomföra det här, det är så pass tungt och stort. Dels handlar det om vikten, dels om att hålla balansen på det hela. Sedan får det inte blåsa för mycket när själva lyftet ska göras, då får vi skjuta upp det, fortsätter Jens Jacobsen.
När vi träffas vid Läget under onsdagen är det helt stilla på Breviken. Arbetet har skjutits upp tre dagar i rad, men nu är kranarna igång. Centimeter för centimeter görs lyftet.
Vad kostar det här projektet?
– Det är hemligt, men det blir en rejäl slant. Det rör sig om miljontals kronor.
Storleken på projektet kanske enklast sammanfattas med hur mycket allt väger. För att göra lyftet på 350 ton krävs två stycken 200 tons mobilkranar plus en 750 tons mobilkran.
– En sak som är viktig är att marken och kajen ska hålla för mobilkranarna. Det är en ganska stor operation med mycket markförberedelsearbeten för att sprida ut marktrycket från kranarna.