695 miljoner kronor. Det är prislappen när Oxelösunds hamn tar ett kliv in i framtiden.
– Vi har planerat det här länge, men nu är det formella styrelsebeslutet taget och det är klart hur det ska finansieras. Nu blir det av. Det här säkrar hamnens framtid, säger Oxelösunds hamns vd Staffan Thelander.
I slutet av maj beräknas byggandet av en ny kaj starta, där kaj 8 ligger i dag. En ny kran, i storlek med de två kranarna som i dag finns i den inre hamnen, ska köpas in. Detsamma gäller nya kajfordon och det ska även dras ny järnvägsräls.
– Det känns jätteroligt. Det har varit en lång resa att komma fram till det här beslutet. Det känns jättespännande på alla sätt och vis, fortsätter han.
Innebär det här nya arbetstillfällen lokalt?
– Vi kommer absolut att jobba med lokala entreprenörer. Exempelvis är Byggmästarna i Nyköping och Oxelö rör redan inne. Sedan när det handlar om en kaj för 100-tals miljoner, då krävs det att de stora drakarna tar på sig helhetsansvaret.
Det handlar om den största investeringen i Oxelösunds hamns snart 150-åriga historia, som startade 1877 när järnvägen byggdes hit.
– Då gick det från ett fiskeläge till en industriell hamn. På 1950-talet satsades ungefär en halv miljard i dagens penningvärde, så det vi gör nu är verkligen stort.
Oxelösunds hamn ägs till hälften av Oxelösunds kommun, till hälften av SSAB. Finansieringen görs genom att hamnbolaget tar banklån.
– Mycket av det här handlar om att matcha SSAB:s framtida skrotbehov. Vi kan hantera en del skrot redan i dag, men siktar på att vara klara med det här under första halvåret 2027.