700 miljoner kan investeras i ny hamn i Oxelösund

Oxelösunds hamn planerar för en storsatsning. Kan vara den största som hänt i hamnen sedan 1950-talet, enligt Staffan Thelander, vd.

Här är planerna för Oxelösunds hamn

Foto: Magnus Grimstedt

Oxelösund2024-11-09 11:41

Nyheten i korthet

  • Oxelösunds hamn planerar en stor investering på 700 miljoner kronor för att anpassa sig till ståltillverkaren SSAB:s omställning från koldioxidutsläppande produktion till skrotbaserad produktion.
  • Planerna innebär att hamnen ska trafikeras av fler men mindre båtar, vilket kräver utökade kajytor, muddring i hamnbassängen och nya maskiner för skrothanteringen.
  • Investeringen, som beskrivs som den största sedan 1950-talet, kommer att finansieras genom en "ren kommersiell" affär, utan skattemedel, enligt hamnens VD Staffan Thelander.

Ståltillverkaren SSAB i kuststaden ska ställa om. Bort med koldioxidutsläppande masugn och koksverk och in med elektrisk ljusbågsugn. I framtiden ska skrot smältas och användas till stålproduktionen.

När SSAB ställer om måste Oxelösunds hamn göra detsamma. Bort med kolbåtar från till exempel Australien och in med båtar med skrot i lasten.

undefined
Får Staffan Thelander klartecken av styrelsen före årsskiftet kommer arbetet med ny hamn starta direkt.

Varje år anlöper till Oxelösunds hamn mellan 50-60 kolbåtar, som är uppemot 220 meter långa, och är de största fartygen som kan ta sig in i Östersjön. 

Istället ska hamnen trafikeras av fler men mindre båtar. 

När skrotlasten är på väg in måste Oxelösunds hamn tänka nytt.

Med fler fartyg räcker inte Oxelösunds hamn till. Antalet kajmeter måste blir mer när fartygen blir fler.

– 115 meter kaj till planerar vi för. Antalet fartygsanlöp ska dubblas, säger Staffan Thelander, som vill understryka att inget är klart men att planeringen ligger långt fram.

undefined
Här vid kaj åtta är planen att det ska muddras och byggas ny kaj.

Vid fullmäktige i Oxelösund i onsdagskväll gavs en inblick i omfattningen av hamnplanerna. Det ska muddras i hamnbassängen från 8,5 meters djup till elva meter, järnvägsräls ska dras om, nya maskiner för skrothanteringen köpas in.

– Ett sätt att värna hamnen, sa kommunalrådet Dag Bergentoft (M) om den planerade hamnsatsningen.

En sammanlagd investering på 700 miljoner kronor.

– Det är en jättesatsning i hamnen som inte gjorts sedan 1950-talet, säger Staffan Thelander.

undefined
Oxelösunds hamn räcker inte till när kolet ska bort och skrotet in. Hamnen måste byggas ut, säger Staffan Thelander, vd.

Var ska pengarna komma ifrån, kommunens och dess invånare som är hälftenägare i hamnen? Nej, säger Staffan Thelander, inga skattemedel ska gå till detta. Han kallar det en "ren kommersiell" affär. Hamnens kunder får betala samtidigt som hamnbolaget tar lån, som i slutändan lär påverka hamnbolagets vinst under några år.

Ifjol redovisade hamnbolaget ett resultat på 16 miljoner kronor, ett eget kapital på drygt 300 miljoner.

Vad ska hända med de stora ytorna utmed vägen till Gamla Oxelösund där kolhögarna lagras? Dialog förs med potentiella kunder, säger Staffan Thelander.

undefined
Skrotet kommer i fartyg till Oxelösunds hamn. Lossas med gripklor till förmodligen containrar, som på bilden, för transport på järnväg till SSAB.

Koldammet försvinner, men hur kommer invånarna påverkas av bullret från 1,5 miljoner skrot, som årligen ska tas emot? 

– De yttre miljöfaktorerna för Oxelösundarna kommer ändras. Skrothanteringen bullrar, men det kommer bullra olika mycket, säger han.

– Bullermätningar och dammpåverkan har gjorts. Jag känner mig trygg, sa Göran Bernhardsson (KD) vid fullmäktiges sammanträde. 

Staffan Thelander hoppas på klartecken innan årsskiftet.

Oxelösunds hamn

Har 224 anställda, enligt senaste årsredovisningen. Ägs till hälften av SSAB och Oxelösunds kommun. 

Personalstyrkan tror Staffan Thelander kommer vara densamma även framgent. "Men vissa arbetsuppgifter kommer upphöra" säger han.

År 1877 tog hamnens utveckling fart när järnvägen från Bergslagen stod klar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!