Åklagaren om dödsolyckan i hamnen – känns så onödigt

Rättegången efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn i mars 2018 har startat. Och det är en mycket omfattande rättegång mot Oxelösunds hamn och två av bolagets chefer.

Oxelösunds hamn flaggade på halv stång efter att en hamnarbetare omkommit i en arbetsplatsolycka i mars 2018.

Oxelösunds hamn flaggade på halv stång efter att en hamnarbetare omkommit i en arbetsplatsolycka i mars 2018.

Foto: Arkiv/Jens Alvin

Oxelösund2020-09-15 17:20

Under fredagskvällen den 16 mars 2018 kom en hamnarbetare i Oxelösunds hamn in i ett syrefattigt utrymme ombord på fartyget Declan Duff som fraktade kol. Mannen, som var i 20-årsåldern, förlorade medvetandet och hittades senare av sina arbetskamrater, fördes till Karolinska sjukhuset och dödförklarades dagen därpå. Några av hans kollegor som försökte rädda honom skadades när de tog sig ner i det syrefattiga utrymmet på fartyget.

Under tisdagen startade rättegången vid Nyköpings tingsrätt, dels mot bolaget Oxelösunds hamn, dels mot två av dess dåvarande områdeschefer.

Kammaråklagaren Jan Olof Andersson har i sin stämningsansökan anklagat de två cheferna vid Oxelösunds hamn för arbetsmiljöbrott; grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada samt framkallande av fara för annan.

– Jag har konstaterat att de bakomliggande orsakerna för dödsfallet och den medvetslöse arbetaren är att det har funnits brister i arbetsmiljön och det fanns skyddsåtgärder som skulle vidtas, berättade Andersson för tidningen i december när stämningsansökan lämnades in.

Under rättegångens första dag ägnade han mycket tid åt att gå igenom hur andra liknande arbetsgivare arbetar för att undvika sådana här olyckor samt vilka bestämmelser och råd branschorganisationer och Arbetsmiljöverket ger kring arbete i utrymmen där det kan bli syrebrist eller farliga gaser. Den omkomne hamnarbetaren gick ner för en stege och hittades livlös i en spiraltrappa längre ner i det trånga utrymmet. Syrebristen i utrymmet hade uppkommit på grund av en reaktion med det kol som transporterades i det närliggande lastutrymmet.

– I mina ögon har Oxelösunds hamn jobbat på ett felaktigt sätt. De har inte haft samma rutiner, skydd och kontroll som de exempel jag tog upp, säger Jan Olof Andersson.

– Det som stör mig mest är att det känns så onödigt. Det är inte speciellt svårt att undvika det här. Om alla exempelvis har personliga gasvarnare på sig, då hade den tjutit när hamnarbetaren gick ner i det här utrymmet och då hade han haft en chans att sätta sig i säkerhet.  De hade gasmätare som hängde inne på kontoret, det hade räckt till alla, fortsätter Andersson.

De båda områdescheferna vid Oxelösunds hamn bestrider åtalet. Även bolaget Oxelösunds hamn, som riskerar en företagsbot på fem miljoner kronor, bestrider åtalet.

Karta: Oxelösunds hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!