Oxelösunds Båt & Motor har drivits av familjen Berg sedan 1988. Företaget ligger idag i Fiskehamnen och leds av Daniel Berg.
– Vi vill erbjuda kunderna ett bekymmersfritt båtägande, säger han.
Företagets ursprung går att spåra tillbaka till 1966 då det anordnades en båtmässa i Oxelösund. Intresset var så stort att Ingemar Crona bestämde sig för att börja med båtförsäljning på den plats som idag kallas Läget. Företaget flyttade kring 1970 till Femöreplan där det bland annat uppfördes ett stort tält på en stålstomme som dock rasade ihop på grund av snötrycket 1985. Örjan Berg började jobba extra på företaget 1974.
– Jag extraknäckte och sommarjobbade väldigt mycket. Sparade ihop pengar till min första moppe och sådär, berättar han.
När Ingemar Crona drog sig tillbaka 1988 köpte Örjan och två studiekamrater verksamheten som då även omfattade bland annat en butik.
– Alla varnade och sa att det går inte att vara tre och det gick inte heller. Det gick över sommaren i princip, sedan var vi två. Men vi två som var kvar kom väldigt bra överens. Sedan träffade han en tjej i Norge och flyttade dit så jag vart ensam kvar -91, säger Örjan.
Finanskrisen i början på 90-talet blev övermäktig för företaget.
– Tyvärr hade vi för hög skuldsättning och hade lite svårt vilket gjorde att vi försatte oss i konkurs i september - 93.
Företaget räddades av Örjans pappa Olle Berg som gick in som ägare under ett år. Örjans hustru Katarina kom in i verksamheten direkt från ekonomistudier i Karlstad och har sedan dess skött företagets ekonomi.
– När vi startade så jobbade vi varenda dag från morgon till kväll. Vi gick inte hem förrän klockan 00.00. Det var 70-80 timmarsveckor, säger Katarina.
Sonen Daniel är praktiskt taget född in i företaget.
– Daniel var 14 dagar när jag började jobba igen. Mer eller mindre alla mina föräldradagar frös inne för jag hann aldrig ta ut dem, säger Katarina.
Företaget hade under en period bland annat en klädbutik i Gallerian i Nyköping. Verksamhetens ryggrad bestod dock länge av båtförsäljning.
– Båtmarknaden fluktuerar väldigt mycket. Är det något som man kan bli sömnlös av så är det båtförsäljning, säger Örjan.
2014 introducerades även husbilsförsäljning i företaget.
– Det gick jättebra. Problemet var bara att husbilsverksamheten och båtverksamheten inte rymdes i verkstaden.
2018 beslutades det att dela upp verksamheten i en båtdel och en husbilsdel. Båtverksamheten i Oxelösunds Båt & Motor flyttades till Fiskehamnen för att dela lokaler med Oxelösunds Båtvarv. I samband med flytten tog sönerna Daniel och Erik över verksamheten.
Företaget går numera även under namnet "Oxbom". Det har slutat med båtförsäljning och fokuserar främst på motorförsäljning, service, reparationer och förvaring av båtar.
– 1988 hade vi kanske fem vinterförvarade båtar. Några av dem var bara roddbåtar som man vände upp och ner. Då var det en del av båtlivet att pyssla med sin båt. Det var bara krösusar som hade sina båtar på varv. Det har sakta övergått till att båtägarna tycker att allt underhåll är av ondo. Nu är det normala när man köper en båt att man lämnar bort allt underhåll, säger Örjan.
Företaget har nischat in sig på olika typer av installationer. Det kan till exempel byta ut durken på Busterbåtar. Båt & Motor servar båtar åt båtuthyrningsföretaget Skipperi.
Hösten är en intensiv tid för Båt & Motor då cirka 100 båtar ska tas upp ur sjön och göras i ordning för vinterförvaring.
– Det ska spolas och tvättas, det ska servas och konserveras, säger Daniel.
Efter jul vidtar en period då företaget kan ägna sig åt lite större projekt som olika former av installationer.
– Under vintern har kunderna inte lika bråttom utan man kan jobba i lugn och ro, säger Daniel.
Båt & Motor har samarbetat med Yamaha sedan 1993. Tidigare i höstas slutade Erik på familjeföretaget sedan han fått jobb på Yamaha Motor Scandinavia där han ska hjälpa företagets 90 återförsäljare i landet.
– Erik har haft Yamaha-kepsar och tröjor sedan han var liten och varit som ett läskpapper som sugit åt sig allting som har haft med Yamaha att göra. Han har byggt upp en rejäl kompetens vilket har gjort att Yamaha har börjat höra av sig till honom när de har kört fast, säger Örjan.
Erik var noga med att förankra sitt beslut innan han lämnade familjeföretaget. Han ringde först till brodern Daniel.
– Jag sa att jag behöver göra det här, men att jag ville ha hans välsignelse först, säger Erik.
Daniel motsatte sig inte att Erik lämnade familjeföretaget eftersom han var glad över att brodern var aktuell för ett så fint jobb. Nästa familjemedlem att få ett samtal från Erik var pappa Örjan.
– Tonläget var ungefär som att han hade lånat vår bil och smällt den: 'Jo pappa, det är så här att...'
Men om Erik känt någon oro inför faderns reaktion så visade den sig vara ogrundad. Örjan tyckte istället att det var självklart att han skulle ta jobbet eftersom det var ett kvitto på att han var uppskattad.
Båt & Motor planerar inte att omedelbart rekrytera någon ersättare för Erik.
– Det kommer kanske inte fortsätta att gå så bra som det gör nu i all evighet. Med de mörka moln som finns på himlen på det ekonomiska planet så ligger vi lite lågt med att anställda någon mer, säger Örjan.
De ser ändå framtiden an med tillförsikt.
– Folk kommer kanske att kosta på sina båtar lite mindre kommande år, men alla måste ändå har förvaring. De kommer ändå att gå på grund, de måste ändå serva, säger Erik.