Arbetsmiljöbrister hos hemtjänsten har åtgärdats

De brister i arbetsmiljön inom hemtjänstens Frösängsgrupp som Arbetsmiljöverket påpekade i slutet av 2013 har nu åtgärdats. Bland annat skulle tillräcklig bemanning säkerställas. Därmed har hotet om ett vite på 25 000 kronor undanröjts.

OXELÖSUND2014-03-30 12:11

Arbetsmiljöverket grep in och krävde åtgärder efter en anmälan av Lena Karlsson, vice ordförande och huvudskyddsombud i Kommunals sektion 5 i Oxelösund. I sin anmälan efterlyste hon en tillräcklig bemanning för att kundernas behov ska tillgodoses och tydliga rutiner för hur hemtjänstgruppens personal ska jobba.

Vård- och omsorgsförvaltningen fick till den 1 april i år på sig att till Arbetsmiljöverket redovisa vilka åtgärder som vidtagits för de påtalade bristerna. En redovisning av åtgärderna har nu godkänts av vård- och omsorgsnämnden och skickats vidare till Arbetsmiljöverket.

Av redovisningen framgår att rutiner finns för att anpassa bemanningen i förhållande till ökade eller minskade behov hos kunderna, och att personalen har en samordnare att föra dialog med om insatserna. Om behovet finns kan även samordnaren gå ut och utföra arbete hos hemtjänstens kunder.

Hemtjänstpersonalen har även fått tydliga rutiner för hur insatserna hos kunderna ska prioriteras vid en arbetsanhopning, exempelvis om sjukskrivningar orsakar personalbrist. Instruktionen innebär att personalen ska prioritera utifrån den gällande besöksplanen hos varje kund. i första hand ska samordnare och enhetschef kontaktas och besluta om omprioriteringar vid en arbetsanhopning. Vid de tillfällen då samordnare eller enhetschef inte är nåbar eller i tjänst finns en tydlig prioriteringslista som har läkmedel som punkt ett. Som andra punkt på listan står mat och den tredje punkten är omvårdnad.

Varje gång en insats inte kan genomföras ska detta dokumenteras, tillsammans med orsaken. Dessutom ska samordnare och enhetschef informeras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om