På grund av nybyggnation av lägenheter intill Ramdalshamnen i Oxelösund har infarten till hamnen från Jogersövägen tillfälligt stängts av. Avstängningen har gjort att många – istället för att ta omvägen Mastvägen-Femörevägen-Stenviksvägen – väljer att ta bilen genom gång- och cykelvägen mellan Torsborg och hamnen med sina båtsläp.
– Jag har ju sett att folk kommer i båda riktningarna på gång- och cykelvägen, säger Bo Pettersson som har sin båt liggandes i Ramdalshamnen.
Under den halvtimme som SN är på plats vid Ramdalshamnen hinner fyra bilar komma åkandes på den aktuella gång- och cykelvägen. En person som vill vara anonym förklarar valet av väg med att det innebär en större risk att åka igenom bostadsområden med bil och båtsläp, än att åka ett par hundra meter på en cykelväg.
Bo Pettersson tycker att den befintliga skyltningen inte är tillräcklig och att en alternativ väg borde anges. Först i sista kurvan när man är framme i hamnen finns en tillfällig vägskyltning mot hamnen.
– De borde ha skyltat upp ordentligt så folk vet hur de ska åka.
– Oxelösundarna hittar ju, men det är ju många som inte är oxelösundare som har båtar liggandes här, förklarar Bo Pettersson.
Johan Rubin är gatuchef i Oxelösunds kommun och menar att aktuella avstängningar av vägarna är planerade sedan länge och att entreprenörerna som är ansvariga för skyltningen ska ha fått tydliga direktiv vad som gäller.
– Det här är planerat sedan länge och noga planerat för hur infrastrukturen ska fungera, säger han.
Att skylta för att leda om trafiken är inte ett alternativ i det här fallet då bara viss trafik berörs av att infarten till småbåtshamnen från Jogersövägen nu är stängd.
– Det man kan ha är information om vad som är avstängt, förklarar Johan Rubin.
Att välja en alternativ väg till småbåtshamnen är upp till varje bilist själv att avgöra.
Johan Rubin berättar, vid ett andra samtal med tidningen, att han har påtalat missnöjet med skyltningen för den ansvariga entreprenören som kommer att kontrollera att överenskommna direktiv har följts.
För att förhindra att bilister väljer att ta gång- och cykelvägen istället för att åka runt på bilvägen ska det räcka med befintlig skyltning.
– Men man kan ställa upp något som ytterligare förtydligar att det är en gång- och cykelväg, säger Johan Rubin.