Uppmärksamma oxelösundare kunde under helgen se ett annorlunda fartyg ligga vid Fiskehamnens kaj. Sjöfartsverkets farledsfartyg Baltica används för att serva och byta ut sjömärken. I Sverige finns bara ett till fartyg av samma sort.
– Vi lyfter upp bojar och prickar och kontrollerar fyrar. Underhåller eller byter kättingar och bojfästen och byter batterier när det behövs, säger Bob Frick som är befälhavare på Baltica.
Hur var statusen på farlederna i Oxelösunds skärgård?
– Det var inget extraordinärt, det var inget speciellt som gått sönder. Så nu kan man segla tryggt här! Sedan kan ju förstås alltid något gå sönder när som helst och då kan vi behöva laga det direkt. Det är olika prioritering på olika bojar och prickar, en del som är viktigare än andra för sjöfarten måste lagas inom 24 timmar. Det är viktigt för sjöfarten att det här hålls i god ordning.
Baltica har ett djupgående på 4,5 meter och exempelvis för de mindre fritidsbåtslederna inomskärs använder Sjöfartsverket andra båtar. Ett större fartyg som Baltica behövs dock för de större sjömärkena, här kan kätting och bojsten väga mellan fem och sju ton.
Baltica och dess åtta personer stora besättning har arbetat sig ner längs kusten från norra Sverige och vid Oxelösund är nu Östersjödelen av arbetet klart. När tidningen når Bob Frick är Baltica redan på väg in i Mälaren för att göra samma arbete med farlederna där.