Han är chef på miljö- och samhällsbyggnadskontoret i Oxelösunds kommun. Nu har han att tampas med ett antal båtägare, som anser att de visst kan ha sina båtar kvar i Femörekanalen trots att de blivit uppsagda.
Bakgrunden är följande: Oxelösunds kommun har meddelat att grusvägen intill kanalen och den drygt 100 meter långa bryggan år i så dåligt skick och riskerar att rasa och därmed är bryggan avstängd och grusvägen avstängd för fordonstrafik.
Flera möten har hållits om området kring kanalen och sjöbodarna. Ägarna av sjöbodarna, som i flera fall funnits på platsen i sedan 1950-talet och uppförts av släktingar till ägarna idag, är oroliga och tror att kommunen vill få bort dem.
– Men det finns inget beslut kring sjöbodarna. En detaljplan för området är tidigast klar 2026/27 och därefter kan det eventuellt börja byggas på området, säger Nils-Erik Selin.
Bebyggs området kan sjöbodarna bli kvar, men kan också flyttas till annan plats en bit från vattnet. Men är det då sjöbodar eller bara bodar?
– Det finns annan placering än nära kanalen, svarar Annsofie Karlsson (M) miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
– Sjöbodarna och vattnet hör ihop, säger Göran "Lillis" Nyholm, som äger både sjöbod och båtplats vid kanalen.
Han har blivit uppsagd från sin båtplats vid Femörekanalen som alla andra 40-tal båtägare. Göran Nyholm har blivit anvisad annan båtplats. Men den håller inte måttet, den saknar till exempel eluttag, förklarar han.
Därför tänker han ha kvar båten i Femörekanalen.
– Jag kommer att ha kvar båten där tills de handgripligen tar bort den, säger han och tillägger att fler kommer göra likadant.
– Då ligger båtarna olagligen där, säger Nils-Erik Selin.
Det kommer förmodligen dröja till år 2026 innan båtar åter tillåts angöra på nuvarande plats. En ny brygga ska till, men samtidigt måste strandkanten till kanalen åtgärdas.
Strandkanten riskerar att kana ut i vattnet. Bärigheten är för dålig, enligt undersökningar.
Strandkanten ska stagas upp genom spont av stål, som ska minska risken att marken eroderar. Det arbetet kommer inte göras i år, tidigast nästa år och är en kostnad på mer än fem miljoner kronor, enligt Annsofie Karlsson.
– Det är ett ganska omfattande arbete, säger hon.
Den åtgärden hänger ihop med sjöbodarna och grusvägen intill kanalen med målet att skapa en mer "öppen och tillgänglig yta" enligt Nils-Erik Selin.