2012 lanserades ett besparingsprogram på 800 miljoner kronor som får full effekt först i år. Dessutom väntas 900 tjänster bli övertaliga när SSAB slås ihop med finska koncernen Rautaruukki. Men det räcker inte. När SSAB:s vd Martin Lindqvist besökte ingenjörsvetenskapsakademien i Luleå förra veckan stod det klart att koncernledningen tittar på fler sätt att spara pengar.
–Vi utreder om det finns fler verksamheter som kan outsourcas, alltså läggas ut på entreprenad. Dessutom ser vi över om vi kan anlita bemanningsföretag vid arbetstoppar, vilket jag tycker vore positivt, sa han i en intervju med SVT.
Redan i höstas började en liten grupp personal från bemanningsföretaget Lernia jobba på SSAB i Oxelösund. Det var ett pilotprojekt med slutdatum i december, men personerna är fortfarande inhyrda. Upplägget irriterar metallklubbarna på alla tre av SSAB:s stålorter.
–Vi har ju ett avtal om att vi själva ska gå mellan avdelningar när det behövs. Den lösningen ska alltid prövas först, säger Emil Carlsson, ordförande i IF Metall på SSAB i Oxelösund.
Avtalet kallas Trygghet och flexibilitet (ToF), och går ut på att de anställda sätter in ett antal timmar på en bank i början av året. Timmarna kan användas för att justera schemat efter arbetsbelastningen, utan uppsägningar och löneavdrag. Men enligt facket struntar SSAB:s ledning i att använda avtalet.
–De betalar oss för systemet och hyr ändå in folk. Kostnaden för flexibiliteten blir tre gånger så stor som vi ser det, säger Carlsson.
I dagsläget jobbar 17 personer från Lernia innanför grindarna. Enligt Johan Wiig, platschef på SSAB i Oxelösund, finns ingen annan lösning. Personalstyrkan är anpassad till en beläggning på 70 till 80 procent, och när banden rullar snabbare än så på vissa linjer krävs det extrapersonal.
–Den interna rörligheten som varit möjlig har vi redan uttömt och ToF:en har inte heller varit användbar i det här läget. Men vi är klara och tydliga med att vi ska använda dem i första hand, säger han.
Metallklubben är rädd att den lilla pilotgruppen som fått stanna bara är början.
–Det här är ingen enskild händelse utan en del av Sverige i dag. Titta bara på Scania till exempel, de har hur många hundra inhyrda som helst, säger Carlsson.
Kommer SSAB att ta in fler bemanningsanställda?
–Beroende på vilken situation vi är i, vilken typ av merkapacitet vi behöver och hur lång den är kommer vi välja den lösning som är bäst för det aktuella fallet, svarar SSAB:s platschef Johan Wiig.