Under kalla kriget fanns det en beredskap för att kunna trafikera den svenska järnvägen även om elförsörjningen skulle bli utslagen. 140 diesel-, och ånglok stod undangömda i hemliga skjul. Bland annat stod det sådana i både Stavsjö och Katrineholm och väntade på tuffa tider.
Så var det i alla fall fram till mitten av 1990-talet när systemet lades ner. Nu har några entusiaster i Föreningen Sörmlands veteranjärnväg hämtat ett av ångloken hem till Oxelösunds lokstall.
– Vi åkte upp till Östersund med vårt eget lok och körde hem det. Där stod det i ett plåtskjul, startklart med ved i, berättar Peter Strandberg som är medlem i föreningen.
– Förhoppningen är att det ska bli vårt trafiklok, men det är inte riktigt helt i nuläget. Frågan är bara om det är ett litet eller stort problem, säger ordföranden Kai Tamminen.
Det finns en möjlighet att titta på loket redan på söndag.
– Sista söndagen i juni, juli och augusti har vi öppet hus och visar upp våra lok och vagnar, berättar Tamminen.