Det var Oxelösundsbon Hans Trovik som tidigare i år skickade in ett medborgarförslag till kommunen med idén om en Oxelösundssymbol för marknadsföring och som souvenir.
Under en designutbildning skapade han Oxelösundsblomman som gjord av blått rep skulle känneteckna det maritima temat kommunens profil. Blomman skulle enligt Trovik kunna jämföras med Grännas polkagris.
Tanken var att symbolen skulle integreras i det platsvarumärke som kommunen just nu tar fram tillsammans med en kommunikationsbyrå. Platsvarumärket ska definiera attityder och känslor och ska beskriva och stärka hur Oxelösund ska uppfattas. När kommunen nu skapar en ny varumärkesplatsform för Oxelösund som geografisk plats finns inte repblomman med i förslaget.
Blomman har presenterats för den kommunikationsbyrå som sköter projektet, men inte kommit med i det slutliga förslaget. Därmed avslog kommunfullmäktige medborgarförslaget vid onsdagskvällens möte, på kommunstyrelsens inrådan.