Bostad städades inte på tre månader

Hemtjänsten i Oxelösund skulle städa varannan vecka hos en brukare, men då brukaren inte öppnade dörren och personalen inte slog larm uteblev städinsatserna under drygt tre månader. Bostaden blev så smutsig att den fick saneras när missförhållandet upptäckts.

Städning

Städning

Foto:

OXELÖSUND2015-10-14 06:32

Brukaren skulle ha hjälp med städning och tvätt varannan vecka. När en anmälan kom i slutet av juli i år om att brukaren inte öppnat för städpersonalen gjordes en kontroll av brukarens besökslogg. Det visade sig då att ingen städpersonal varit inne hos brukaren sedan början av april.

När städning av lägenheten skulle genomföras konstaterade först städpersonalen och sedan en enhetschef inom hemtjänsten att bostaden kunde liknas vid en sanitär olägenhet. Det beslutades i stället att ett städföretag skulle sanera lägenheten.

Vård- och omsorgsförvaltningens egen utredning om varför städningen uteblivit visar att, bland annat, dålig kunskap om gällande rutiner när en brukare inte öppnar dörren bidragit till missförhållandet. Utredningen har även identifierat brister i kommunikation och informationsöverföring mellan utförande personal, till brukare och mellan ledning och utförande personal. Även frånvaro av ett individuellt ansvarstagande bedöms ha bidragit till den uteblivna städningen.

För att undvika att något motsvarande inträffar i framtiden har hemtjänsten bland annat uppmanats att se över organisationen med syftet att öka personalens ansvarstagande och känsla av delaktighet.

Bland övriga åtgärder som ska genomföras finns även att utreda förutsättningarna att använda tekniska hjälpmedel som ska underlätta informationsöverföring och dokumentation när insatser utförs. All personal ska även vara informerad om hur avvikelser i verksamheten ska hanteras.

Missförhållandet med den uteblivna städningen har lex Sarah-anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om